Wat zijn Activecampaign Gesprekken (Activecampaign Chat)?
Je kunt nu interactie (gesprekken) aangaan met je websitebezoekers via chat en e-mail door middel van de Activecampaign gesprekken (chat) widget op je website te plaatsen.
De gesprekken worden bewaard in een specifieke inbox die jij en/of specifieke team members kunt beheren.
Op het moment dat bezoekers op je website komen, kunnen ze via de Activecampaign chat functie live contact met je opnemen of als je niet online bent, achteraf reageren door een e-mail te sturen.
Je kunt notificaties instellen voor inkomende chatberichten en de informatie die binnengekomen is via de ActiveCampaign chat gelijk laten updaten op de contactenkaart.
Je kunt deze functie voor 14 dagen gratis uitproberen en daarna kost het $9 per maand (extra). Het schijnt dat deze prijsstelling omhoog gaat naar $ 19 per maand (extra, dus bovenop je huidige ActiveCampaign prijs).
Waarom Activecampaign Chat gesprekken?
Je hebt hiermee een extra methode om een relatie op te bouwen met je websitebezoeker en je websitebezoeker te converteren in een e-mailabonnee. Het is voor jouw bezoeker een laagdrempelige manier om contact met je op te nemen. Door de gestelde vragen weet je wat er speelt in de markt en ontdek je ontbrekende content op je pagina door middel van de vragen die er binnen komen .
Hoe stel je ActiveCampaign Chat (Gesprekken) in?
Aan de linkerkant van je menu kan je op gesprekken klikken (zie screenshot). Op het moment dat de functie voor jou nog niet beschikbaar is dan kan je hier gratis Activecampaign Gesprekken functie aanvragen.

Na het aanklikken van de Activecampaign gesprekken functie kun je je 14 dagen gratis proefperiode aanvragen.

In 5 stappen je Activecampaign Gesprekken functie opzetten

Je kunt zelf een welkomsttekst, huisstijl kleur en een geautomatiseerd antwoord genereren zodat jouw websitebezoeker direct een reactie ontvangt na het achterlaten van het bericht.
Het logo van Activecampaign komt te vervallen zodra je een betaald account hebt voor deze funtie.

Je kunt ook een formulierbox (e-mail adressen box) genereren zodat je websitebezoeker een e-mail adres kan achterlaten als je niet live aanwezig bent.

Let op de Wet AVG en Toestemming!
In verband met de Wet AVG mag je deze mensen niet zomaar toevoegen aan je namenlijst.
- Zorg voor een goede cookienotice op je website (dus als iemand je cookies niet accepteert dat deze ook daadwerkelijk niet opgeslagen en/of gebruikt wordt!)
- Zorg ervoor dat als je de Activecampaign Gesprekken functie op je website installeert dat dit ook vermeld wordt in je privacyverklaring
- Je kunt gebruik maken van een e-mailformulier in jouw chatfunctie. Als je niet live aanwezig bent, kan jouw websitebezoeker een e-mail achterlaten. Dit e-mail adres mag je niet gebruiken om jouw websitebezoeker nieuwsbrieven te versturen. Daar moet jouw websitebezoeker expliciet toestemming voor geven!
Wil je weten hoe jouw websitebezoeker kunt converteren tot e-mailabonnee, of meer leren over Activecampaign (basis), Activecampaign Automatiseringen, de Wet AVG en CookieWet kijk dan hier voor laagdrempelige toegang tot AL mijn trainingen (inclusief de Activecampaign trainingen). Specifieke vragen? Die kun je altijd stellen in de besloten Facebook groep. Je zit nergens aan vast. Ik hou namelijk van waarde leveren en niet van moeilijk doen.
Mocht het e-mail adres van jouw websitebezoeker nog niet in je Activecampaign account staan als contact dan wordt er een nieuw contact aangemaakt.
Heb je alle instellingen ingesteld dan krijg je van ActiveCampaign een code die je kunt installeren in de voettekst van je website. Mocht je al een Activecampaign trackingcode op je website gebruiken dan dien je deze compleet te vervangen door deze nieuwe code!
Alhoewel ik enorme fan ben van Activecampaign, maak ik persoonlijk geen gebruik van de Activecampaign Chat maar gebruik ik (om verschillende redenen) deze gratis live website chat tool.
Voordelen Activecampaign Gesprekken functie:
- Je kunt automations starten op basis van een nieuwe chat
- Op basis van de interesse van jouw bezoeker, kun je een tag (digitale sticker) toevoegen
- Je kunt bij jouw Activecampaign contact de hele contacthistorie terugkijken (dus je e-mail en chathistorie)
Goeie tip Ria! Dank je!
Dankjewel Arvid! #appreciateit 😉