Clubhouse Handleiding en Tips


 Blog (in bewerking)

In deze blog vertel ik je alles over Clubhouse.
Wat is het? Wat kan je er mee? Wat is de meerwaarde in vergelijking met andere Social Media. Waarom is het zo krachtig? En de kansen en mogelijkheden voor jou als ondernemer. 

Wat is Clubhouse en waarom is het zo krachtig?

Clubhouse is een Social Media platform/app (met inmiddels 2 miljoen gebruikers) waarin je via audio luistert naar experts op verschillende gebieden.

Uniek is, dat het helemaal om audio draait. Het is dus een soort van podcast/radio om live gesprekken te voeren en luisteren, zonder beeld of chatten.

Het enige wat je in Clubhouse doet, is in real-time praten en/of luisteren 😉. Daarnaast heb je ook vaak de mogelijkheid om vragen te stellen.

Zie het als een live  podcast (app) en als een mix tussen een podcast platform en een Social Media kanaal.

Heb je een ‘Clubhouse’ aflevering gemist dan is het pech…  De gesprekken kunnen niet worden opgenomen. Dit is ook gelijk de kracht van Clubhouse want het onderdeel FOMO, Fear of Missing Out is groot. Je weet dat wanneer je een gesprek mist, je deze niet kunt terug luisteren. Er wordt niets opgenomen en je mag ook niets opnemen.  


Podcast: Alles over Clubhouse: de kansen en mogelijkheden voor jou als ondernemer

Je kunt jezelf ook abonneren & luisteren via Apple Podcasts (voorheen Itunes),
Spotify, Google Podcasts of Soundcloud


Zie Clubhouse als een groot virtueel evenementengebouw. Je komt binnen in de centrale hal. In het gebouw zijn mega veel  zalen ‘rooms’ met sprekers en publiek.  Bij binnenkomst van Clubhouse heb je de entree (de ‘Hallway’ alias nieuwsoverzicht of newsfeed zoals je die kent bij Facebook of Instagram)  en dat is tevens de wegwijzer naar de zalen, de rooms. 

Clubhouse Hallway, nieuwsoverzicht Clubhouse

De Hallway / nieuwsoverzicht van Clubhouse

In de Hallway van de Clubhouse app, zie je de agenda, de geplande evenementen van de mensen die je volgt, en een overzicht van de huidige rooms. Inclusief de naam van de room, namen van sommige mensen die op dat moment aanwezig zijn in de room, het aantal deelnemers in de room en de sprekers. 

Hoe vind je interessante Clubhouse Content?

De rooms/content die in de hallway beschikbaar voor je is, is afhankelijk van degene die jij volgt. Als jij meer verscheidenheid in je hallway (feed alias nieuwsoverzicht) wilt, zoek dan op zoekwoorden waarin je geïnteresseerd bent en volg de mensen die naar voren komen in zoekresultaten. 

Een andere manier om interessante content te vinden, is om je instellingen te wijzigen.

  • Ga naar je profiel (door op je foto te klikken)
  • Klik op 'instellingen' (het tandwieltje) 
  • Klik op 'Interests'
  • Selecteer de categorieën die je in je hallway wilt zien

Hoe krijg je toegang tot Clubhouse?

Op dit moment is Clubhouse nog in bèta fase en is het alleen te bereiken op basis van Invite Only. 

Je kunt op 2 manieren toegang krijgen tot Clubhouse:

  1.  Om toegang te krijgen tot de Clubhouse app, heb je een uitnodiging nodig. Je kunt deze bijvoorbeeld ontvangen van iemand die al lid is of toegang tot Clubhouse heeft. Vraag in je omgeving of ze op Clubhouse zijn en/of ze een uitnodiging over hebben. Afhankelijk van je deelname in de app, verdien je meer 'credits' en nodig je meer mensen uit. 

    OF 
  2.  Download de Clubhouse app (alleen beschikbaar voor iPhone), reserveer je naam zo snel mogelijk op Clubhouse. Contacten in je telefoon die aanwezig zijn op Clubhouse zien dat je aangemeld bent voor Clubhouse en kunnen je 'binnenlaten' 😉 . Het werkt niet altijd maar heel vaak wel!

Heb jij al een Clubhouse account? Deel dan jouw gebruikersnaam in het recatieveld onderaan dit blog en vertel waarom mensen juist jou moeten gaan volgen.

Clubhouse Handleiding en Tips - aanmelden Clubhouse

Is Clubhouse wel de moeite waard?

In alle eerlijkheid: ik heb (helaas) geen voorspellende gave alleen het feit is wel dat Clubhouse mega hard groeit. Mensen zijn er laaiend enthousiast over en het is ongelooflijk makkelijk om nu een ‘follower base’ op te bouwen. Je bereikt een doelgroep die je normaal gesproken niet zou kunnen bereiken.

Het is belangrijk dat je zichtbaar bent en dat mensen je leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. 

Wat namelijk de meeste Social Media Platformen totaal over het hoofd zien, is audio. Laat Clubhouse nu volledig uit audio bestaan. Voor heel veel ondernemers is het zichtbaar zijn of het maken van video's nog een brug te ver maar audio opnemen is veiliger. Mijn inziens speelt Clubhouse hier geweldig op in en dat blijkt ook wel uit het feit dat er inmiddels al miljoenen mensen voor aangemeld zijn.

Een aantrekkelijk Clubhouse Profiel + Tips in 4 stappen

Stap 1

Maak een gebruikersnaam aan (let op: dit dient je privé- en volledige naam te zijn).
Tip: Zorg voor een goed herkenbare ingezoomde profielfoto. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld een gekleurde rand om je profielfoto te plaatsen of een gekleurde achtergrond. Verwijder bijvoorbeeld op Canva de achtergrond van je foto en plaats deze op een opvallende achtergrond kleur. 

Let op: Je hebt de mogelijkheid om je profielfoto te wijzigen maar je kunt dit maar éénmalig doen! 

Clubhouse Profiel Ria Kaashoek - Van Klik naar Klant

Stap 2

Je hebt ongelooflijk veel ruimte om informatie in je profiel te plaatsen. Let wel, de eerste 3 regels (ongeveer 125 tekens) van je profiel zijn zichtbaar voor andere mensen binnen Clubhouse.

Maak gebruik van Call to Actions in je bio! Wil je dat ze een webinar volgen, inschrijven voor je nieuwsbrief, volgen op Instagram?

Stap 3

Zorg dat je profiel / bio aansluit op je verhaal. Je bio is doorzoekbaar dus gebruik zoekwoorden. 

Stap 4

Er is geen mogelijkheid tot chatten dus je Clubhouse profiel is je online visitekaartje. Zorg dan ook dat je profiel geconnect is met Instagram of Twitter (of allebei, mits je op beide platformen actief bent!).

Je kunt via Clubhouse geen berichten sturen. Zet daarom een emoji en/of een pijltje in je bio naar je Instagram account en vraag of ze je daar een bericht sturen 😉.

Maak bijvoorbeeld een speciale pagina aan in je profiel bijvoorbeeld vankliknaarklant.nl/clubhouse. Zodra ze daar op landen, kunnen ze je digitale weggever downloaden, je volgen op Instagram of wat jij wilt dat jouw Clubhouse volger gaat doen.

Je kunt in je profiel zelf je waardevolle digitale weggever aanbieden of ga nog een stapje verder en bied iets speciaals aan voor je Clubhouse volgers. 


Je kunt ook vragen of ze je een bericht sturen via Instagram met een codewoord, bijvoorbeeld Clubhouse en dat je dan een link stuurt. 


Clubhouse Rooms

This is where all the Clubhouse Magic happens 😉
Alle gesprekken in Clubhouse vinden plaats in 'Rooms' (spreekruimtes); chatrooms waarin mensen live praten. 

Rooms zijn zg. 'chatrooms' alias spreekruimtes, alias vergaderruimtes waar de live gesprekken plaats vinden. 

Er zijn 3 type rooms beschikbaar: 

  1.  Social Rooms - In deze rooms kun je samenkomen met mensen die je kent/volgt. Dus in Social Rooms kan je alleen praten met mensen die je volgt.
  2.  Closed Rooms - speciaal voor als je wilt praten met specifieke personen. Je hebt de optie om mensen te pingen om hen uit te nodigen voor deze room
  3.  Welcome Rooms - dit zijn privé rooms, je kunt hier nieuwe members welkom heten.

Rooms kun je van tevoren inplannen of per direct één opstarten.

De clubhouse rooms in de hallway zijn openbaar en mensen kunnen op ieder moment zo'n room betreden.

Hoe kun je zien wie beschikbaar/online
is op Clubhouse?

Clubhouse noemt deze functie: 'available to chat' (lees: private clubhouse room starten)
Ga naar je Clubhouse hallway en swipe naar links.
Clubhouse laat je een lijst zien van iedereen die beschikbaar is (of kort daarvoor online was) 

Hoe zie je wie online is op Clubhouse Available to chat - zichtbaar om te chatten

Hoe start je een Clubhouse Room?

Als je de app opent, kom je direct op de Hallway (nieuwsoverzicht van Clubhouse). 

  • Klik op de groene button '+ Start a room'
Hoe start je een Clubhouse room
  • Voeg een onderwerp toe aan je Clubhouse Room
  • Selecteer of je een 'open', 'social' of 'closed' room wilt maken (let op: als je het wilt uitproberen en je klikt op 'open' dan heb je per direct een room geopend! 😉 )

Als je elkaar wederzijds volgt, dan kun je elkaar ook uitnodigen voor rooms en 'pingen' (zie het als 'taggen' op Facebook en Instagram)

Als jij een room aanmaakt en start dan ben jij de moderator van zo'n room. 

Een moderator kan: 

  • Een ander persoon moderator maken
  • Mensen virtueel op het podium zetten en spreker maken door ze een microfoon te geven
  • Mensen muten en unmuten (in principe is iedereen gemute behalve als ze op het podium staan en dan kan de moderator de microfoon bedienen 😉 )

  • Weer terugzetten in het publiek 
  • De room beëindigen

Mensen in een room zijn publiek/deelnemers/luisteraars.

Wat is een Clubhouse app deelnemer/luisteraar?

Als je virtueel een room binnengaat, ben je een deelnemer/luisteraar van de Clubhouse app. Je kunt gewoon rustig luisteren wat er gezegd wordt, wees gerust want er kan helemaal niemand je microfoon beheren 😊.

De deelnemer/luisteraar kan: 

  • Een hand opsteken (de moderator krijgt dan een melding en kan zelf beslissen of hij/zij degene op het podium uitnodigt of niet) 
Clubhouse vragen om te spreken
  • Mensen ‘pingen’ (door op het ‘plusje’ rechtsonderin te klikken, je ziet dan jouw volgers en je kunt ze een melding geven over de desbetreffende room. Je kunt het zien als iemand taggen 😉)

    Je hebt ook de mogelijkheid om deze room te delen (zie share functie op de screenshot hieronder). 
Clubhouse pingen
  • Je kunt de room weer verlaten door op de button 'Leave quietly' te klikken. 

Het publiek is onderverdeeld in 'followed by the speaker' en 'others in the audience'

Clubhouse Room Tips:

  • Maak een lijst met onderwerpen waar je het in je room over kunt hebben voor als er een stilte valt of als je het even niet meer weet. 
  • Maak een aantrekkelijk onderwerp aan voor je aankomende room. Zo trek je meer mensen aan om deel te nemen aan je Room 
  • Heb je een digitale weggever? Zet deze eventueel in het onderwerp van je Room (het is niet aanklikbaar maar wel zichtbaar!)
  • Plaats een vlag van je land in de titel (en in je profiel). Zo zien mensen waar je vandaan komt. 
  • Wanneer je een room ingepland hebt, open dan de room een paar minuten van te voren. Je kunt dan mensen 'pingen' (uitnodigen) om deel te nemen aan je room. 
  • Vraag mensen in de room, of de room interessant is voor hun volgers 
  • Heb je een digitale weggever of wil je dat mensen je volgen op Instagram? Vraag dit dan tijdens je live gesprek in je room 
  • Vraag aan de mensen of ze je ook al volgen. Ze kunnen namelijk aanwezig zijn in je room zonder je te volgen  
  • Eindig iedere room met een specifieke Call to Action 
  • 'Reset' de room om de 10 minuten. Dit doe je door het scherm opnieuw te laden (even naar beneden halen). Verwelkom de nieuwe mensen, herhaal nog een keer het onderwerp van de room en/of call to action (om je te volgen). 

Hoe plan je een Clubhouse Room

Het inplannen van een Clubhouse Room

Bovenin je Hallway staat een agenda icoon. Zodra je op het agenda icoontje klikt, worden alle (binnenkort) geplande Clubhouse Room Events (van degene die je volgt of waar je aangegeven hebt geïnteresseerd in te zijn) zichtbaar. 

Klik weer op het agenda icoon met het plusje boven in de Clubhouse app. 

Je kunt nu je Clubhouse Event inplannen! 

Clubhouse Event inplannen

2 Manieren om notificaties van ingeplande Clubhouse Room Events te ontvangen + Opslaan van deze notificaties

1. Klik bovenin op het belletje icoon. Je Activity Feed is nu van kracht.
In je Clubhouse Activity Feed zie je meldingen van jouw contacten die zich zojuist aangemeld hebben maar ook mensen die events ingepland hebben. Klik het event en sla het op in je agenda. Op het moment dat de spreker live gaat ontvang je een melding in Clubhouse maar je kan ook in je agenda op de link klikken waarna je direct in de Room komt (als de spreker de Room al heeft opgestart!)

2. Klik op het profiel van degene waar je een event graag van wilt volgen en klik vervolgens op het belletje zodat je kan instellen om een notificatie te krijgen als degene gaat praten. Je kunt instellen of je 'altijd', 'soms' of 'never ever' een notificatie wilt ontvangen. De spreker krijgt trouwens hier geen bericht over wat jij ook instelt 😉 


Clubhouse Clubs

Er zijn ook Clubs. Clubs zijn groepen die gebaseerd zijn op bijvoorbeeld een gezamenlijke interesse. Je kunt dus je eigen community starten in een zg. Clubhouse Club. Je kunt de Clubhouse Club zien als een equivalent van de Facebook Groepen. 

Wanneer je een room ziet met een icoontje van een groen huisje naast de titel, dan is dit een door een club gehoste room.

  • Clubs hebben members en deze members hebben de rechten om uit naam van de  club nieuwe rooms binnen de club te gebruiken.
  • Sommige clubs zijn openbaar en die hosten regelmatige meetups en andere clubhouse clubs .
  • Als je een club hebt, kun je besluiten of je een privé room wilt hosten (alleen voor club members) of openbare rooms (of een combinatie van beiden)
  • Om een Clubhouse Club te starten, dien eerst je 3 wekelijks ingeplande rooms gehost te hebben. 
  • Je kunt maximaal 2 Clubs te starten.
  • Je moet (als je drie wekelijkse Clubrooms gehost hebt) een verzoek indienen voor een Clubhouse Club


Voordelen / Nadelen Clubhouse


Voordelen

  • Er ontstaan echte gesprekken. Het leuke aan Clubhouse is dat je, in tegenstelling tot de podcast zoals we die nu kennen, live in gesprek gaat met een volger/luisteraar wanneer deze persoon een opmerking maakt of een vraag heeft. Het is persoonlijker omdat je elkaars stem hoort.
  • Het onderscheidend vermogen is dat het alleen audio is (laagdrempelig) in combinatie met het bij elkaar brengen van grote groepen mensen.
  • Het fijne is dat je er niets speciaals voor te doen. Je kunt zelfs in de auto luisteren. Je hoeft niet 'in de steigers' te zitten door opgemaakt en volledig aangekleed te zijn of je haar in de krul te hebben.
  • Het is erg laagdrempelig. Je kunt op een hele laagdrempelige manier contact maken met nieuwe mensen en bouwen aan je Know, Like en Trust factor.
  • Het is een toegankelijk platform. Het draait niet om de buitenkant maar het draait echt om de waardevolle content, de inhoud!
  • Je kunt ongelooflijk veel informatie in je bio kwijt
  • Hou je van multitasken? Je kunt gewoon de Clubhouse app verlaten en blijven luisteren terwijl je bijvoorbeeld een e-mail opstelt of door Instagram of Facebook scrollt
  • Connecten via Instagram

Nadelen

  • Het kost tijd (veel consumeren in plaats van produceren) De oplossing: doe actief mee in een room en produceer daarna wat je geleerd hebt!
  • Het is verslavend.
  • Je hebt maar een beperkt aantal invites dus je kunt niet lukraak mensen uitnodigen.
  • Je moet al je contacten synchroniseren en ik heb geen idee hoe dit gevolgen heeft voor de veiligheid. Zie ook de Clubhouse privacy richtlijnen. Gesprekken worden wel direct verwijderd en dus niet opgenomen.
  • De links in je biografie zijn niet aanklikbaar
  • De gesprekken zijn na afloop nergens meer vindbaar. Het wordt niet opgenomen. Dit heeft als nadeel dat wanneer jij een room host met iemand anders jij deze audio niet kunt hergebruiken.
  • iPhone only.

Conclusie

Ik ben een groot fan van Clubhouse. Ik zie de enorme potentie, kracht en mogelijkheden voor ondernemers. Met name om met Clubhouse leads en klanten te verzamelen.
Zit jij al op Clubhouse? Wil je hier ook mee starten dan kun je Ria Kaashoek ook volgen voor praktische online marketing tips & tricks. Wie weten spreken we elkaar in een room! Hoe leuk is dat?


6 Tips voor meer volgers op Clubhouse

  • Doe actief mee met andere rooms en steek je hand op wanneer je wat wilt zeggen. Doordat de moderator jou als spreker virtueel op het podium zet, kunnen alle deelnemers in de room jou horen. Deze luisteraars zullen je profiel checken en je sneller gaan volgen. Wees dus actief.

    Het algoritme op Clubhouse werkt op basis van de rooms die je ziet van de mensen die je volgt. Dus volg de juiste mensen want dan worden de meest relevante rooms in je feed weergegeven 😉
  • Nodig mensen van je e-maillijst of Social Media uit om je te volgen op Clubhouse
  • Start een eigen room 
  • Plan een room en deel de link overal (zie mijn agenda voor Clubroom events). Bijvoorbeeld in je Instagram Story en vraag mensen om je te taggen. 
  • Spreek in andere rooms
  • Zet notificaties aan van mensen die je persoonlijk kent (via het belletje in hun profiel). Je krijgt dan een notificatie wanneer ze live zijn en je vergroot de kans om zelf te spreken. 




Meest Gestelde Vragen over Clubhouse

Komt Facebook & Instagram ook met audio?

Volgens  The New York Times werkt Facebook aan een eigen Clubhouse en speelt daarmee in op  de groeiende populariteit van Clubhouse door een eigen variant te maken. En in alle eerlijkheid dat had ik ook wel verwacht. Het is namelijk niet de eerste keer dat Facebook inspeelt op een populaire functie (zoals bij Instagram Stories). 

Hoe kan ik mijn Clubhouse Room promoten?


Kan ik ook zelf in een room het 'Podium' afgaan zonder dat ik dan direct de room verlaat?

Nee, de spreker haalt je op het podium en kan je ook weer 'terug in het publiek zetten'. Het voordeel is dat als jij on stage/op het podium staat, dat je zichtbaar ben en dus grote kans hebt dat meer mensen je gaan volgen. Het nadeel is dat de moderator dan je microfoon kan bedienen. Wil je echt van het podium af dan adviseer ik je om je microfoon aan te zetten en te vragen of ze je terug willen zetten in het publiek 😉. 

Is Clubhouse alleen voor (online) ondernemers?


  • Hoi Ria, Ik heb al een Clubhouse account @ronscheerder. De belangrijkste reden waarom je mij zou willen volgen is als je meer wilt weten over netwerkmarketing en dan vooral netwerkmarketing modern way. Dus niet gericht op verkoop.

    • Dankjewel voor je reactie Ron! Natuurlijk volg ik jou ook al op Clubhouse. Wat leuk dat je aan netwerkmarketing doet. Ik heb een mega achtergrond in netwerkmarketing én ik begeleid nog veel netwerkmarketeers in online marketing. Wist je niet hè? 😉 Ik neem snel even contact met je op. Tot gauw!

  • Arne de Vos schreef:

    Hallo Ria. Hoop jou binnenkort live te spreken op Clubhouse. Mijn account is @arnedevos en mensen die mij volgen die volg ik terug. Ik organiseer diverse rooms waaronder een Room voor Haagsche ondernemers (netwerken, verbinden, inspireren). Die is iedere woensdag om 10.00 uur. Ook sta ik open voor samenwerkingen in de vorm van co-hosten van Rooms.

    • Super leuk Arne! Ik ben je inmiddels gaan volgen en misschien leuk om een room samen te hosten, ik zie wel wat raakvlakken 😉. Ik neem binnenkort contact met je op. Fijne dag!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
  • Hoi Ria, Ik heb al een Clubhouse account @ronscheerder. De belangrijkste reden waarom je mij zou willen volgen is als je meer wilt weten over netwerkmarketing en dan vooral netwerkmarketing modern way. Dus niet gericht op verkoop.

    • Dankjewel voor je reactie Ron! Natuurlijk volg ik jou ook al op Clubhouse. Wat leuk dat je aan netwerkmarketing doet. Ik heb een mega achtergrond in netwerkmarketing én ik begeleid nog veel netwerkmarketeers in online marketing. Wist je niet hè? 😉 Ik neem snel even contact met je op. Tot gauw!

  • Arne de Vos schreef:

    Hallo Ria. Hoop jou binnenkort live te spreken op Clubhouse. Mijn account is @arnedevos en mensen die mij volgen die volg ik terug. Ik organiseer diverse rooms waaronder een Room voor Haagsche ondernemers (netwerken, verbinden, inspireren). Die is iedere woensdag om 10.00 uur. Ook sta ik open voor samenwerkingen in de vorm van co-hosten van Rooms.

    • Super leuk Arne! Ik ben je inmiddels gaan volgen en misschien leuk om een room samen te hosten, ik zie wel wat raakvlakken 😉. Ik neem binnenkort contact met je op. Fijne dag!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Ria!'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Ria!'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyerklaring.

    FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

    AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

    Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

    AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

    OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.