Mogelijkheden genoeg om je e-maillijst te laten groeien.
Een makkelijk en hele effectieve manier om dit te doen, is met een content upgrade.
Voordat ik je hier alle ins en outs over vertel, even een stapje terug.
Want waarom zou jij je e-mail lijst willen laten groeien?
- Met een grote e-maillijst bereik je gericht veel klanten.
- Jij bent eigenaar van de e-maillijst. Besluit Mark Z. op een goede dag om de stekker uit Instagram en Facebook te trekken, dan haal jij jouw schouders op. Jij kunt gewoon jouw klanten blijven benaderen door middel van je e-mail lijst. Je bent niet afhankelijk van Social Media om jouw klanten te bereiken.
- Je bouwt op een duurzame manier aan je know, like en trust factor.
- Je genereert meer traffic naar je website.
- Meten is weten is groeien en dat lukt met e-mailmarketing zeer goed
Klik op de player hieronder om de aflevering te luisteren
Je kunt jezelf ook abonneren & luisteren via Apple Podcasts (voorheen Itunes),
Spotify, Google Podcasts of Soundcloud
Wat is een content upgrade
Content upgrade is het krachtige zusje van de digitale weggever (meer over de digitale weggever en hoe jij deze inzet, lees je hier).
Een content upgrade is een weggever (alias freebie, alias leadmagnet) in een vorm van een bonus item, specifiek voor een blog, video of podcast.
De weggever sluit perfect aan op de inhoud van je blog content.
In ruil voor een naam- en e-mailadres, geef je jouw bezoeker de aanvulling (een content upgrade).
Het verschil tussen een content upgrade en een digitale weggever
Waar een digitale weggever meer algemeen is, is een content upgrade heel specifiek.
Laat ik even een voorbeeld geven:
Stel je hebt een blog geschreven waarin je 5 ijzersterke tips geeft hoe jij jouw e-maillijst kan laten groeien. Als extra (content upgrade) heb je nog 5 bonus tips. Die bied je aan in een handige pdf (samen met 5 tips die je al hebt gedeeld in je blog) met daarin ook nog relevante screenshots. Het enige wat jouw lezer hoeft te doen, is een e-mailadres achterlaten zodat hij / zij de pdf in de mailbox krijgt.
Content upgrade is een hele warme lead voor meer informatie en 100% relevant voor jouw lezer. Doordat de content upgrade precies aansluit bij de behoefte van je lezer, converteert het vele malen beter dan een algemene weggever.
Hoe je een goede content upgrade integreert in je blog
Concreet dien je een formulier in je content te plaatsen. Van klik naar klant zou niet van Klik naar Klant zijn zonder het je voor te doen. Lees even verder en je ervaart zelf hoe het werkt.
Zelf maak ik gebruik van Convertbox (een enorm krachtige en goed converterende tool waarmee je pop-ups maar ook formulieren op je website zet).
Nadat je lezer naam en e-mail adres heeft achtergelaten, verstuurt (in mijn geval) Active Campaign automatisch de mail met de gevraagde informatie.
Hoe maak je het nog meer aantrekkelijk om een content upgrade aan te vragen?
- Maak het visueel opvallend door een visual/banner (door op een banner te klikken wordt een pagina geopend met meer informatie over de content upgrade) of door middel van een kader met een afwijkende kleur.
- Maak een button met een call to action
- Verzin een aantrekkelijke titel
- Vertel al heel snel in je blog (of halverwege) over je content upgrade
Welke 8 elementen zorgen voor een succesvolle content upgrade?
- Een content upgrade hoeft niet waardevoller te zijn dan je blog. Het moet juist waarde TOEVOEGEN vergeleken met je blogbericht.
- Een ellenlange of uitgebreide content upgrade maken is echt niet nodig. Je kunt iets maken van één pagina, een checklist of bijvoorbeeld een video.
- Je hoeft ook niet altijd nieuwe content te maken of te bedenken. Op het moment dat je een waardevol blog hebt geschreven dan kun je ook het blogbericht zelf als een content upgrade aanbieden.
- Het allerbelangrijkste: alles moet waardevol zijn en relevant aan het onderwerp wat jouw bezoeker op dat moment leest.
- Een mooie visual verhoogt de conversie. Zorg in ieder geval dat het consistent is met je branding (huisstijl, lettertype en/of kleuren)
- Zorg ALTIJD voor een call to action. Als ze je content upgrade lezen of bekijken wat is daarna de eerstvolgende stap dat jij wilt dat jouw lezer of kijker doet? Leidt ze daar naar toe.
- Uit studies blijkt dat een ‘two-step optin’ beter converteert. Wat houdt dat in?
Iemand dient eerst te klikken op een link, zin, afbeelding, button of banner en krijgt daarna (= tweede stap) het inschrijfformulier te zien waar ze naam en e-mailadres achter laten in ruil voor de content upgrade. - Zorg voor meerdere optin ‘punten’. Dus meer punten waar jouw bezoeker zijn of haar naam en e-mail adres kan achterlaten. Niet alleen aan het einde van je blogberichten (want je hebt kans dat door welke omstandigheden dan ook jouw lezer je blogbericht niet helemaal tot het einde doorleest maar wel interesse heeft in je content upgrade). Je kunt het bijvoorbeeld aan het begin van je blogbericht plaatsten, in de side bar van je blog of in een contentbox wat bijvoorbeeld naar een bepaalde tijd ‘invliegt’.
Voorbeeld van een content upgrade
Zoals ik heb beloofd, ervaar je nu hoe een content-upgrade in het “echie” werkt.
Je leest nu deze blog over content upgrades. Als aanvulling heb ik voor jou een video-overzicht gemaakt met daarin 10 waardevolle Content Upgrade ideeën. Klik op de onderstaande button om ‘m aan te vragen.


Van Klik naar Klant(en)
Wanneer je een winstgevend en succesvol online bedrijf wilt opbouwen, dan moet je van klik naar klanten groeien. Dat doe je onder andere door op zoveel mogelijk manieren je e-maillijst te vergroten. Content upgrade is daar zeer geschikt voor. Op deze manier heb je meerdere weggevers die je ook apart kunt promoten via Social Media
Bonus tip:
Heb je al meerdere blogs geschreven? Check dan eens in Google Analytics wat jouw meest gelezen blogs zijn. Zitten er blogs tussen waar je nog extra tips of inhoud voor kunt schrijven? Zo ja, maak daar dan een content upgrade van.