Gebruik jij Facebook Messenger om potentiële klanten te benaderen? Dan raad ik je zeker aan om dit artikel te lezen. Ook wanneer je Facebook Messenger nog niet gebruikt maar dit wel van plan bent. En ken je mensen die hier al mee werken? Stuur dit artikel dan door want…
Facebook past vanaf 4 maart 2020 de Facebook Messenger regels aan. Dit naar aanleiding van nieuwe richtlijnen (en dat zijn er nogal wat ? waaronder die voor de privacy).
Dit houdt concreet in dat er restricties zijn om potentiële klanten promotionele berichten te sturen via een chatbot op Facebook Messenger. Nog even kort wat een chatbot is. Dit is een geautomatiseerde gesprekspartner (chat= gesprek, bot= robot). Chatbots verstuur je via messenger programma’s zoals bijvoorbeeld Manychat.


Dit zijn de twee belangrijkste Facebook Messenger wijzigingen:
24-uurs chatbericht periode
Ook wel de 24-hour window of 24-uurs regel genoemd.
Vanaf 4 maart mag je alleen nog maar een Facebook Messenger bericht sturen naar jouw Messenger abonnee wanneer hij of zij interactie met je heeft gehad.
Dit houdt in dat wanneer een gebruiker reageert op een Facebook Messenger bericht of op een button klikt (dus interactie heeft) de 24-hour window ingaat.
Ter verduidelijking:
Jij stuurt mij een Facebook Messenger bericht met de vraag: “Wil jij mijn gratis e-book ontvangen? In dit bericht heb je de buttons aangemaakt Ja, Nee of Misschien. Wanneer ik op een van de buttons klik, dan geldt dat als interactie en gaat de 24-uurs window open. Reageer ik helemaal niet, dan mag je mij dus niet opnieuw een bericht sturen.
In deze 24-uurs periode mag je zonder beperking verschillende berichten sturen. Dit mogen promotionele en niet promotionele berichten zijn. Iedere keer wanneer de gebruiker reageert, gaat de 24-uurs regel opnieuw in.

Maar wat valt er nu onder Facebook Messenger “interactie en reageren". Hieronder het antwoord ?
- Gebruiker stuurt een bericht via je Facebook Pagina
- Gebruiker klikt op een CTA button (binnen Messenger!)
- Gebruiker klikt op een Facebook Messenger Advertentie
- Gebruiker start een gesprek via de Facebook Messenger Plugin (op je website) of een chatbot plugin op je landingspagina
- Gebruiker klikt op een m.me link of een ref url
- Een gebruiker post of plaatst een reactie op je Facebook Pagina (dit is heel makkelijk als je tools binnen een chatbot zoals bijv. Manychat gebruikt) maar je kunt maar 1 keer reageren!
- Een gebruiker reageert op een Facebook bericht (door bijvoorbeeld een smiley)
In al deze bovenstaande gevallen geldt de 24-uurs regel. Gratis content zoals blogs, webinars, video’s, trainingen e.d. vallen ook onder deze 24-uur regel.

Message Tags
En wat gebeurt er nu wanneer een gebruiker niet binnen 24 uur reageert?
Facebook heeft daarvoor 4 ‘message tags’ gemaakt.
Dit betekent dat de enige berichten die je buiten deze 24-uur periode mag sturen, aan degene is die een message tag heeft of via een gesponsord bericht.
Let op! dit geldt dus ook als je binnen Facebook Messenger een opvolgmailserie hebt. Jouw Messenger abonnee moet binnen 24 uur reageren. Gebeurt dit niet, dan wordt de eerst volgende opvolgmail niet via Facebook Messenger verzonden.
Voordat je nu in de stress schiet ?, je kunt nog steeds promotionele content ná de 24-uurs regel versturen en wel via sponsored messages. Je betaalt dan voor een bericht dat je stuurt naar je Facebook Messenger abonnees. Dit gaat via het advertentiebeheer van Facebook.
You will have to pay to play ?
Wat zijn nu die message tags. Want Facebook snapt dat je ook na die 24 uur nog berichten wil versturen wanneer iemand bijvoorbeeld een ticket heeft gekocht voor jouw evenement. De koper heeft informatie en updates over het event nodig. Je hebt de beschikking over vier tags:
1. Confirmed Event Updates
Een tag voor updates of reminders met betrekking tot een event.
Dit geldt voor aankomende evenementen of evenementen die al bezig zijn en waar men zich expliciet voor heeft aangemeld (mogen ook gratis events zijn).
Een 3-delige serie is ook toegestaan onder deze tag, maar random wekelijkse Facebook Lives niet. Een voorbeeld: wanneer iemand een training bij je heeft gekocht en een Facebook Live is onderdeel van deze online training dan mag je de Confirmeded Event tag gebruiken om een reminder te sturen. Maar je mag géén replay bericht sturen.
Je mag deze tag niet gebruiken voor een event dat afgelopen is of toekomstige events waar de gebruiker zich niet voor heeft aangemeld. Je mag ook geen replay berichten sturen voor video’s of Facebook Lives.
Let op: de 24-uur regel staat toe dat je replay links/reviews/testimonials/promotie mag sturen binnen 24 uur nadat iemand interactie heeft gehad met je laatste bericht.
2. Post Purchase Update
Deze tag gebruik je wanneer iemand een recente aankoop heeft gedaan. Je mag de klant een bevestiging van de bestelling sturen (bijvoorbeeld een factuur) of een bericht wanneer er een wijziging in de bestelling is.
Berichten over upsells, crosssells, polls of testimonials zijn niet toegestaan. Tenzij de 24- uurs regel weer van toepassing is doordat er interactie is geweest.
3. Account Update
Berichten over veranderingen in een applicatie, account of de notificatie van verdachte activiteiten mag je met deze tag versturen. Promotionele content, kortingen of coupons vallen hier niet onder.
4. Human Agent (nog in bèta)
Onder deze tag vallen bijvoorbeeld berichten vanuit de klantenservice. Deze optie is op dit moment alleen beschikbaar voor zogenaamde beta-testers.
Facebook Messenger wordt met deze wijzigingen aardig op de schop genomen. Voor de één zal de impact groter zijn dan voor de ander. Ik hoop in ieder geval dat ik je met dit artikel wat helderheid en duidelijkheid heb gegeven. Ben je nog niet aan het opzetten van je Facebook Messenger toegekomen (wat ik je ten zeerste adviseer!) zet dan in 5 stappen je Facebook Messenger op je Facebook Pagina op.
Heb je hierover vragen, plaats ze in de reactie hieronder en dan doe ik mijn best om ze te beantwoorden.