Facebook Messenger
Enorme wijzigign in Facebook Messenger Voorwaarden

Enorme wijziging in Facebook Messenger Voorwaarden (marketeers opgelet!)

First things first, om even duidelijkheid te scheppen, leg ik hieronder uit wat Facebook Messenger en een  Facebook Messenger Chatbot is. 

Wat is precies facebook messenger?

Met Facebook Messenger kun je via Facebook berichten ontvangen en sturen. Je kunt het vergelijken met je e-mail inbox. 

Wat is een facebook messenger bot of chatbot?

Een Chatbot (of Facebook Messenger bot) is een samenvoeging van de woorden ‘chat’ en ‘robot’. Het is een stukje software of een computer programma dat op basis van een vooraf ingeprogrammeerde ‘flow’ een geautomatiseerd gesprek kan voeren. Je kunt hiermee op een interactieve manier informatie versturen en verwijzen naar bijvoorbeeld je website. 

Net als bij e-mailmarketing bouw je aan een namenlijst binnen je Facebook Messenger bot. Mensen staan dus in plaats als e-mail abonnee op je mailinglijst als abonnee op je Facebook Messenger lijst.

Je kunt geen Facebook Messenger lijst opbouwen door middel van alléén Facebook. Dat wil zeggen: je kunt niet (automatisch) nieuwsbrieven via Facebook Messenger versturen als ze interactie met je Facebook Pagina hebben gehad. Je hebt, om mensen als abonnee te registreren op je Facebook Messenger lijst, aparte software nodig zoals Manychat, MobileMonkey of Inboxr

Wil je alleen maar de mogelijkheid hebben om Facebook Messenger (chat) berichten te ontvangen en te verzenden dan hoef je geen aparte software te gebruiken.

Zie ook: In 5 stappen Facebook Messenger (chatfunctie) opzetten op je Facebook Pagina

Facebook Messenger chatbots en e-mail marketing is een ‘match made in heaven’. Je kunt beide mogelijkheden fantastisch combineren. Wist je dat je zelfs je bots kunt laten linken met je e-mail software?

Waarom zou je als bedrijf een Facebook Messenger Chatbot gebruiken?

Momenteel opent rond de 80-90% een Facebook Messenger bericht en gemiddeld klikken 30% van deze mensen op een link. Dat is een enorme opportunity zeker als je dit vergelijkt met e-mail marketing. Voor jouw beeldvorming: Je e-mails worden gemiddeld 20% geopend en een gemiddelde van 2% klikt op een link. 


2 soorten berichten binnen facebook messenger

  1. Standaard berichten
    Je mag personen die op jouw Messenger namenlijst staan persoonlijke berichten sturen. Je mag alléén in de eerste 24 uur nadat iemand zich heeft aangemeld via je Facebook Messenger zoveel promotionele als niet promotionele informatie sturen als je zelf wilt.

    Zodra de 24 uur voorbij zijn, kun je zoveel (niet promotionele) berichten sturen als je wilt en slechts nog één promotioneel (reminder) bericht. Als je na deze reminder geen reactie gehad hebt of als er geen interactie met je bot is geweest dan heb je geen mogelijkheden meer om promotionele content te sturen.

    Dit staat ook wel bekend als de 24+1 regel. Als een persoon weer reageert of interactie heeft met jouw chatbot dan gaat opnieuw de Facebook 24+1 regel weer in!

  2. Chatberichten op basis van abonnement (subscription messaging)
    Geeft je de mogelijkheid om via Facebook Messenger (vanuit je Facebook Pagina) op regelmatige wijze niet-promotionele berichten of nieuws updates te sturen. Klik hier voor ​Facebooks definitie.
     

Welke enorme wijziging vindt er plaats in de Facebook Messenger voorwaarden?

Je Facebook Pagina dient voor 31 juli 2019 goedgekeurd te worden voor ‘chatberichten op basis van een abonnement’  (subscription messaging).

Wil je dus Facebook Messenger marketing gaan inzetten (nogmaals dat is absoluut mijn advies! ?) dan zul je goedkeuring van Facebook moeten krijgen. 

Als er geen goedkeuring heeft plaatsgevonden dan kan je niet langer bulk of abonnement (= nieuwsbrief) chatberichten via Facebook Messenger sturen. Je kunt in plaats daarvan alleen gesponsorde (dus betaalde) berichten sturen. 

Beheer of heb je meerdere Facebook Pagina’s dan dien je voor iedere Facebook Pagina apart goedkeuring aan te vragen voor het versturen van 'chatberichten op basis van een abonnement’

De reden waarom Facebook de Facebook Messenger voorwaarden heeft aangepast is vanwege het feit dat de Facebook Messenger abonnementen werden misbruikt.... Te veel bedrijven waren (of zijn) hun Messenger contacten aan het spammen met alleen maar promotionele content en dat is tegen de regels


Facebook heeft aangekondigd de 'niet promotionele' content regel te verscherpen. 



Goedkeuring voor Chatberichten op basis van een abonnement aanvragen in 2 stappen:

1.

Vraag Subscription Messaging aan via je Facebook Pagina Instellingen. 

Vanuit je Facebook Pagina klik op 'Instellingen' en vervolgens op 'Messenger-platform' 

Facebook Messenger

Scroll naar beneden naar 'Geavanceeerde functies voor chatberichten' en klik op 'Verzoek indienen'

Facebook Messenger op basis van een abonnement
2.

Maak de aanvraag voor 'chatberichten op basis van een abonnement aanvragen' af. 


Het abonnement berichten applicatie (aanvraag) bestaat uit 3 gedeelten: 

  1. Kies een categorie
  2. Omschrijf de doelstelling/functie van je chatbot (messenger)
  3. Geef een aantal voorbeelden

De 3 categorieën waaruit je kunt kiezen bestaan uit: 

  • Nieuws
  • Productiviteit
  • Persoonlijke tracking
chatberichten op basis van een abonnement aanvragen

Over het algemeen zullen de meeste ondernemers kiezen voor nieuws. 


Omschrijf bij 'aanvullende informatie verstrekken' de informatie en updates die jouw chatbot verstrekt, zoals bijvoorbeeld blog updates. 

/Users/riakaashoek/Downloads/voorbeelden chatberichten op basis van een facebook messenger abonnement aanvragen.png

Geef bij voorbeelden een aantal voorbeelden van nieuwsbrieven of updates die jij via jouw Facebook Messenger kunt verzenden. Let op: zorg dat je promotionele aanbiedingen vermijdt! Dus puur informatie.


Hoe lang duurt de Facebook chatberichten abonnement aanvraag?

De goedkeuring van jouw aanvraag is een handmatig proces en je zult binnen een paar dagen uitsluitsel ontvangen. 

Wat als de aanvraag niet goedgekeurd wordt?

Mijn advies is om de bovenstaande procedure nog een keer te doorlopen en de aanvraag nog een keer in te dienen.  Zorg dat je de aanvullende informatie en voorbeelden nog beter formuleert.  Wordt niet boos (toon begrip voor Facebook), weet dat iedere aanvraag handmatig gecontroleerd en beoordeeld wordt. Maak duidelijk dat het om niet promotionele content gaat! 

Hou mijn blog of je mail in de gaten voor meer informatie hoe je na goedkeuring toch promotionele content kunt gaan sturen! 😉 

Heb je vragen, feedback, een 'aha' moment of wil je mij gewoon wat vertellen? Leuk als je een reactie onder dit blog achterlaat! 

Gratis Facebook Training

Meer Lezen?

Automatisch doorverwijzen van je Instagram Video o... Hoe kunnen jouw Instagram tijdlijn bezoekers jouw volledige video bekijken in jouw IGTV?Je kunt je IGTV video op je tijdlijn (feed) laten zien en dat ...
Activecampaign gesprekken (chatfunctie website) Wat zijn Activecampaign gesprekken? Je kunt nu interactie (gesprekken) aangaan met je websitebezoekers via chat en e-mail door middel van de Activeca...
5 tips voor het opbouwen van je namenlijst 5 Tips voor het opbouwen van je e-maillijstHet opbouwen van je e-maillijst is nog steeds essentieel...Waarom? Omdat je op gehuurde grond geen huis kun...
5 redenen waarom je een Facebook Pixel op je websi... Adverteren op Facebook wordt door heel veel ondernemers ingezet als marketinginstrument om hun doelgroep te benaderen. En logisch ook, Facebook advert...
7 manieren om Convertbox in te zetten voor meer sa... Hoe zet je Convertbox in om meer email abonnees (optins) & sales te krijgen vanuit je websitebezoekersÉén van de belangrijkste pijlers voor een su...
  • Linda schreef:

    Hey Ria, waardevolle tip! Heb het meteen aangevraagd en hoop dat ik nog op tijd ben. Grtz, Linda

  • Arvid Kuipers schreef:

    Gave tip Ria!

  • >
    Scroll naar top