Wil je de voordelen van een Facebook Live video zonder dat je daadwerkelijk live gaat?
Dat kan met Facebook Première!
Ben je op de hoogte van de geweldige Facebook Live statistieken?
Zoals bijvoorbeeld:
- 82% van jouw online publiek prefereert live video boven Facebook berichten
- Facebook video's hebben 10x meer bereik dan YouTube Links
- Live video's genereert 6x meer interactie dan reguliere video's
(source: livestream)
Veel ondernemers weten en beseffen dat live streaming één van de beste manieren is om jezelf te positioneren als vakexpert, meer interactie te krijgen en zichtbaar te zijn voor hun ideale klanten, fans en volgers maar er bestaan heel veel bezwaren om LIVE voor de camera te gaan.
Dat is ook waarom ik denk dat je de Facebook Première functie zo leuk gaat vinden!
Wat is Facebook Première?
Facebook Première laat je Facebook videos inplannen als live momenten. Na de uitzending wordt de video opgeslagen op je Facebook Pagina.
Dat betekent dat je de volgende voordelen hebt:
- Fans krijgen een notificatie op het moment dat jij een Facebook Première ingepland hebt (de eerste melding ontvangen zij 20 minuten voor je première en 3 minuten voordat je Première begint ontvangen ze een uitnodiging dat ze naar de lobby van de uitzending kunnen gaan)
- Kijkers kunnen een button aanklikken om zich te abonneren op meldingen met betrekking tot je Facebook Première video

- Een 3-minuten countdown teller voordat je video live gaat

- De video zal live uitgezonden worden met een Première badge
- Kijkers van je Facebook Première video kunnen je video leuk vinden, delen en 'in real time' reageren.
Je kunt dit allemaal met Facebook Première doen zonder dat je daadwerkelijk (live) aanwezig hoeft te zijn!
Waar kan je Facebook Première voor gebruiken?
Ik heb nog niet veel Facebook Première video's gezien maar je kunt het gebruiken voor aankondigingen zoals bijvoorbeeld een lanceringen van een product, training of flashsale.
Je kunt het ook toepassen als je bijvoorbeeld opeenvolgende content hebt.
Stel dat je een serie van 4 video's opneemt dan kan je deze inplannen als Facebook Première. Het gaat erom dat je een soort van 'hype' creëert om mensen live te laten deelnemen.
Kijkers hebben de mogelijkheid om een zich in te schrijven voor notificaties dus kan jij de link naar je ingeplande Facebook Première als promoten via je e-mail of andere Social Media Kanalen.
Mocht jij Facebook Messenger al toepassen in je marketing strategie dan kan je een Call to Action in je ingeplande Facebook Première achterlaten met bijvoorbeeld: 'Wil je weten wanneer de volgende aflevering online gaat? Schrijf als reactie hieronder 'inschrijven'. Vervolgens kan je Facebook Messenger bots hierop toepassen.
Hoe plan je een Facebook Première in?
Nu je weet wat het is en hoe je het kan toepassen, laat ik je hieronder stap-voor-stap zien hoe je een Facebook Première kunt inplannen.
Vanaf je computer:
- Ga naar je berichten op je Facebook Pagina en klik op foto/video
Nu je weet wat het is en hoe je het kan toepassen, laat ik je hieronder stap-voor-stap zien hoe je een Facebook Première kunt inplannen.

2. Klik op foto's/video uploaden

3. Selecteer de video die je wilt inplannen als Facebook Première
4. Voeg een titel en een beschrijving toe voor je video toe en klik op volgende

5. Selecteer Première en plan de video in. Eventueel kan je nog een afbeelding uploaden. De afbeelding wordt zichtbaar in het nieuwsoverzicht.

6. Klik op publiceren

Een paar dingen om in gedachten te houden voordat je een Première inplant:
- Première video's dienen minstens 30 seconden lang te zijn
- Video's mogen niet groter zijn dan 1920 x 1080
- De maximale bestandsgrootte is 10GB
- Een Facebook Première video dient minstens 10 minuten van te voren ingepland te worden.
- Première video's kunnen tot 7 dagen in toekomst ingepland worden
Wil je op voorhand een Facebook Première inplannen maar is je video nog niet klaar?
Geen nood, I have got your back 😉
Je kunt een willekeurige video selecteren en de hele procedure volgen zoals hierboven omschreven (let op: mét de foutieve geüploade video).
Nadat je jouw Facebook Première hebt gepubliceerd, klik je op het Facebook Première bericht in het nieuwsoverzicht (startpagina) van jouw Facebook Pagina.
Klik in de foto op het potlood icoontje. Er staat bij 'Alleen beheerder: je informatie bewerken' vervolgens kun je onderaan je video via de button 'Video vervangen' je huidige video vervangen. Dit kan tot 15 minuten voordat je Facebook Première live gaat!

Wat is het verschil tussen facebook première en ingeplande video's?
Het verschil tussen Première en een reguliere ingeplande Facebook video is dat je nu notificaties, aanmeldingen, countdown timers én een link van je ingeplande Première hebt. Als je een normale video wilt inplannen zal niemand dit op voorhand weten totdat het live is.
Met Première kan je ook de notificatie boven aan je Facebook Pagina vastzetten en je kijkers van te voren motiveren om te reageren.
Heb je nog vragen of kan ik iets anders voor je betekenen? Schroom dan niet om dit in het reactieveld hieronder te laten weten. Dankjewel!
Wat een killercontent is dit!! Dankjewel!!
Dankjewel Rosita! Heel veel succes met jouw Facebook Première video’s!
Wat handig, ga dit zeker een keer uitproberen! Tnx voor de fijne uitleg.
Jij bedankt voor je reactie Yolanda! Waardeer ik zeer en hou mij op de hoogte hoe je Facebook Première is gegaan! 😉 Fijne dag!
Wat een briljante tip, bedankt!
Dankjewel Sjoukje! Ik wil jou ook bedanken voor het achterlaten van een reactie dat geeft mij ook weer vleugels 😉
Hallo Ria,
Ik zit midden in de lancering van een clip voor as maandag, voor de Stichting ShowerPower, die ik mede heb opgericht. We geven time-out en warme douches aan vrouwen en kinderen uit het verschrikkelijke vluchtelingenkamp Moria op Lesbos in Griekenland. (We hebben een mooie FB pagina, als je geïnteresseerd bent…)
Ik ga voor de lancering (maandag dus al) FB premiere gebruiken. Zat een beetje te googelen hierop en kwam bij jou terecht. Lekker heldere uitleg!
Je schrijft:
“Met Première kan je ook de notificatie boven aan je Facebook Pagina vastzetten en je kijkers van te voren motiveren om te reageren.”
Hoe moet dat dan?
En dan nog een prangende vraag:
Ik heb een vierkante versie voor de social media en een 16×9 versie voor de overige kanalen (mail etc). Alles in de goede formaten enzo, gemaakt door een professioneel editingbedrijf. Als ik de vierkante versie op FB plaats, dan krijgen mensen die FB vanaf hun laptop bekijken dus dat vierkante filmpje te zien. Heb je daar nog een elegante oplossing voor? Iemand hier zei: plaats hem twee keer, maar dat lijkt mij persoonlijk nogal suf.:)
Bij voorbaat veel dank voor je antwoord!
Hartelijke groet,
Dinne van der Vlis
ShowerPower
Hallo Dinne, heel veel succes met je lancering!
Als je een Facebook Premiere maakt dan wordt dit gezien als een Facebook bericht en Facebook berichten kun je vastpinnen aan de bovenkant van je pagina door op het bericht rechtsboven op de 3 puntjes (…) te klikken en dan ‘vastzetten aan bovenkant van pagina’. Zie screenshot hieronder
Het professioneel editing bedrijf zou de juiste formaten moeten weten. Ik zou inderdaad nog een keer plaatsen en 1 van de posts verbergen op je tijdlijn. Is dat een idee? 😉
Ik hoor graag hoe je lancering is gegaan.
Groetjes, Ria