#25. Haal meer omzet uit je website door SEO met Nathan Veenstra


Wil jij hulp bij het verbeteren van je online zichtbaarheid van jouw website? Haal meer omzet uit je website door SEO met Nathan Veenstra


Je kunt jezelf ook abonneren & luisteren via Apple Podcasts (voorheen Itunes),
Spotify, Google Podcasts of Soundcloud


Testimonial Van Klik naar Klant Podcast haal meer uit je website door SEO met Nathan Veenstra

Transcript Podcast - Haal meer omzet uit je website
door SEO met Nathan Veenstra

[00:00:53.050] - Ria Kaashoek
Welkom op deze podcast. In deze podcast heb ik Nathan Veenstra als gast. Nathan Veenstra geeft ons ongelofelijk veel waardevolle informatie over SEO (zoekmachine-optimalisatie). Hij geeft heel veel tips hoe je dit kunt toepassen in je eigen bedrijf en op je eigen website. Daarnaast vertelt Nathan zijn eigen verhaal en wat mij daarin triggerde was het feit dat hij niet tevreden was en dat hij dus iets wilde gaan doen wat hij wel leuk vindt. En misschien is dit een trap voor open doel of een hele eenvoudige boodschap. Maar het is wel iets wat we te maken hebben met ons dagelijks leven, ook al vinden we in ons bedrijf iets wat we niet leuk vinden. Vraag je dan zelf af. Kunnen we dit misschien uitbesteden? Kunnen we misschien hier iets anders voor doen? Kunnen we misschien deze werkzaamheden vervangen? Maar ook als je niet blij bent in je business of als je niet blij met wat je doet, wat kan ik wel doen om te gaan doen wat ik leuk vind, waar ik blij van wordt? Want alles is energie. En op het moment dat je gaat doen waar je blij van wordt, zal je dat uitstralen en zal je dat ook naar je toetrekken. Enfin, terug naar het interview met ongelooflijk veel SEO-tips. Ik wens je heel veel luisterplezier met Nathan Veenstra als expert.

[00:02:17.080] - Ria Kaashoek
Nathan, ik wil je van harte welkom heten op mijn podcast. Wij kennen elkaar persoonlijk niet. Online volgden we elkaar wel. Ik weet dat jij SEO-expert bent en dat je website Optimusonline.nl is. Van harte welkom Nathan. Ik vind het echt superleuk dat je in mijn podcast bent.

[00:02:38.590] - Nathan Veenstra
Nou, ik vind het ook hartstikke leuk om aanwezig te mogen zijn. Dank je wel.

[00:02:41.930] - Ria Kaashoek
En wil je iets vertellen over jezelf? Hoe word je nu SEO-expert?

[00:02:45.910] - Nathan Veenstra
Dat is eigenlijk een heel lang verhaal, want oorspronkelijk kom ik uit de verkoop. Ik heb jarenlang bij de bekende blauwe platenwinkel gewerkt. Ja, met veel plezier. Ik ben een enorme muziekliefhebber. Op een gegeven moment houdt dat soort dingen op. Je kan niet je hele leven in zo'n winkel blijven werken. Toen ben ik in de media- en entertainmentwereld gerold. Toen ben ik in het accountmanagement gekomen. En mijn laatste twee werkgevers dat waren, zeg maar een relatief kleine handelsondernemingen waar ik accountmanager was. En als je in zo'n omgeving zit, dan ben je eigenlijk ook medeverantwoordelijk voor een stukje marketing en dat soort dingen. Dus daar komen marketing en sales heel erg dicht bij elkaar. 

En in feite liggen die, nou ja niet meer in het verlengde van elkaar, maar zijn die twee naadloos met elkaar samen te smelten natuurlijk. Marketing en sales horen heel erg bij elkaar. Bij grotere bedrijven zul je vaak zien dat die heel erg met elkaar clashen, daar zit vaak een strijd tussen marketing en sales. Terwijl juist bij de kleinere bedrijven zie je dus dat dat het bijna één is. En dat is wat er dus gebeurde bij die onderneming. Ik was bezig met de websites, zorgen dat daar de nieuwsberichten op kwamen, zorgen dat de nieuwsbrieven eruit gingen en het beheer zelfs van sociale media, want dat begon toen redelijk op te komen, dus daar was ik toen mee bezig. En vooral bij mijn laatste werkgever.

Ik wist op een gegeven moment eigenlijk al wel van joh, dit is niet iets waar ik heel lang zit. Dus ik was al aan het kijken, wat moet ik dan? Ik was al wel aan het solliciteren, maar dat was in die tijd, dat was net weer zo'n crisis dus nou ja, om een nieuwe baan te vinden was een kleine kans, want iedereen wil die baan hè. Als er één baan was dan waren er honderden sollicitanten. Toen had ik zoiets van: ja maar wacht even... wat ik nu deels ook voor die werkgever doe, dat kan ik ook voor mezelf doen. Dat kan ik ook aanbieden aan klanten, weet je wel. De kleinere klanten, dacht ik toen. De kleinere klanten die nu niet de mankracht hebben om zelf dat te doen of om daar mensen voor in te zetten. Ja, daar kan je dat parttime misschien voor doen. Dus in eerste instantie kwam ik eigenlijk een beetje in jouw hoek, want jij heel erg met met de Sociale Media bezig. Nou, daar in die hoek zat ik ook wel een beetje. Sociale Media uitbesteden. Nou ja, dus ik dacht ik ga tekstschrijver worden. Ik focus op web, alles op het online gebeuren. En dat werd 'Letterzaken'. Dat zal jij je nog herinneren. Sommige mensen kennen de naam misschien ook nog wel. Dat was toen het idee: "Ik ga teksten schrijven." Gaandeweg werd het eigenlijk een kwestie van ja, ik merkte dat. Kijk, sociale media, daar hebben mensen eigenlijk nauwelijks geld voor over om dat uit te besteden. Een grotere bedrijf misschien wel, maar juist hoe kleiner je bent, hoe kleiner de kans dat je daar geld voor over hebt. Daarnaast merkte ik dat ik daarbij dus vooral inderdaad bezig was met de teksten voor websites en daarbij dus het hele SEO eigenlijk heel erg interessant vond. Ik werd steeds meer gegrepen door wat er in de SEO gebeurde. En daar kwam bij dat ik erachter kwam dat ik helemaal niks aan vond om voor anderen te schrijven.

Maar ja, dat gebeurde, weet je. In het begin, ja dan zet je je daar overheen. Dan wil je gewoon werken aan je bedrijf, wil je omzet maken en noem het allemaal maar op. Maar eigenlijk kwam ik erachter: joh weet je ik word daar niet gelukkig van. Daardoor leverde ik naar mijn gevoel ook niet het beste wat ik kon leveren voor de klant. Het kostte veel tijd en moeite, dus uiteindelijk was het voor mij een kwestie van ja, ik kan het maar beter richting het hele SEO gaan trekken, want dat vond ik ook veel leuker en interessanter om te doen. Dus dat is eigenlijk gaandeweg gebeurd. Ik ben me heel erg in SEO gaan verdiepen. Het begint met een paar opleidingen, dingen lezen, maar uiteindelijk leer je het ook vooral door het te doen. Wat dat betreft is net zoals een rijbewijs als je je rijbewijs hebt gehaald, ja dan kan je auto rijden in principe. Maar je leert pas echt als je echt gaat autorijden.

Wat is SEO precies?

[00:07:04.210] - Ria Kaashoek
Als we dan naar het begrip kijken hè 'SEO'. Ik heb vroeger een administratiekantoor gehad en ohhhh 'DE Belastingdienst' dat was altijd een 'dingetje'. Dat merk ik ook wel bij mijn klanten, dat SEO ook écht wel een dingetje is.... Kan je het, in jip-en-janneketaal' uitleggen wat SEO precies inhoudt?

[00:07:30.340] - Nathan Veenstra
Je kunt er heel veel over zeggen. En er zijn ook heel veel interessante theorieën waarbij mensen ook zeggen: eigenlijk is het niet meer SEO, want je gaat niet meer ... -SEO staat voor Search Engine Optimization, de zoekmachine optimalisatie,
dus je website of eigenlijk webpagina's optimaliseren voor de zoekmachines-. Maar eigenlijk komt het erop neer: het is eigenlijk ook eerder bezoekers optimalisatie. In basis gaat het erom: 'help je bezoekers!'

Dat zul je in mijn verhalen regelmatig terug horen komen. Het draait uiteindelijk om de gebruiker. Als jouw bezoeker snapt waar het over gaat, dan help je uiteindelijk ook een zoekmachine om te begrijpen waar het over gaat. Dit is eigenlijk het simpelste principe wat je kunt aanhouden. Dus dat betekent ook dat als je een webpagina bekijkt hoe duidelijk is een webpagina als iemand er op binnenkomt. Is het dan direct duidelijk waar die webpagina over gaat? Als je dat aanhoudt, dan help je de zoekmachines al begrijpen waar je webpagina's over gaan. En waarom zeg ik webpagina's? Een heel belangrijke reden.

Eigenlijk beoordeelt een zoekmachine niet je website als geheel, maar elke webpagina individueel. Je scoort met een webpagina, of het nu je homepagina of een andere pagina is, maar je scoort met een webpagina op een zoekterm of op in feite vaak zelfs op meerdere zoektermen. Dus hoe duidelijk ben je met je webpagina? Het gevaar wat er vaak inzit is dat heel veel mensen heel veel al willen vertellen op hun hoofdpagina, maar beschouw die homepagina nou eigenlijk als een etalage van je bedrijf. Het is een samenvatting van wat je te bieden hebt. Bedenk: een warenhuis kan onmogelijk alles wat ze hebben in die etalage zetten. Die maken keuzes. Die maken keuzes om A. duidelijk te maken wat hebben we in de verkoop en B. mensen naar binnen te trekken om de rest van het assortiment te bekijken.

En in feite is dat ook wat je met je homepagina doet. Je homepagina ga niet volproppen met alles. Hier ga je niet gelijk je hele verhaal doen, want dat hele verhaal, daar komt iemand niet voor binnen. Ga ook voor jezelf na hoe je je gedraagt als je op een homepagina van een website komt. Over het algemeen ga je snel kijken: "Wat vind ik hier, waar gaat het over? Waar vind ik wat ik zoek, waar ik naar op zoek ben?" En dan ga je door. Dus een heel verhaal wie je bent en waarom je doet wat je doet dat hoort niet op je homepagina, daar maak je het je bezoeker alleen maar lastiger mee. Als je dus kijkt naar wat dan SEO daadwerkelijk inhoudt, is naast het feit dat je dus die website en die webpagina's opzet voor je bezoeker, voor je gebruiker. Daarna ga je nog even kijken, maar hé wacht even: "Welke dingen zijn er nog, waardoor ik op een aantal details de zoekmachine nog net een tikkie beter kan helpen om te begrijpen waar die webpagina over gaat?"

Uiteindelijk is dus als eerste die bezoeker, als die bezoeker hem snapt . De Googlebot dat is crawler van Google die langskomt om je webpagina's te bekijken. Die Googlebot kijkt ook steeds meer met de ogen van een bezoeker naar je webpagina's. Dus als die dat al begrijpt, dan begint het al. Maar dan zijn er nog een aantal bijvoorbeeld technische aspecten. Als je op een trage webpagina terechtkomt en zeker als je met mobiel kijkt, weet je; je klikt op een link en dan begint de pagina te laden. En het duurt lang voordat je webpagina laat, dan ben jij je bezoeker hoogstwaarschijnlijk kwijt. Dat zijn dus technische aspecten waarmee je A natuurlijk ook hier weer je bezoeker als eerste helpt, maar die ook een zoekmachine meerekent van ja maar wacht even als het lang duurt voordat iemand op zo'n pagina komt, dan wil je niet wachten. Dat is dus een aspect wat meetelt voor je vindbaarheid. Als je een veel te trage webpagina hebt, dan zul je minder snel in de zoekresultaten terechtkomen. Of in ieder geval in die top 10 waar je uiteindelijk wilt komen.

[00:11:27.650] - Ria Kaashoek
Dus eigenlijk testen of jouw website wel snel laadt. Dus dat is echt een heel belangrijk aspect?

[00:11:35.760] - Nathan Veenstra
Ja kijk, sowieso is snelheid wel belangrijk. Ik bedoel, dat weten we zelf. Met name mobiel. Wat ik al aanhaalde is echt wel een ding. Maar goed sowieso, want ja, we zijn ongeduldig. We willen gewoon snel kunnen doen waar we voor komen.

[00:11:50.190] - Ria Kaashoek
Absoluut, ja, ik zeg altijd we hebben de aandachtspanne van een goudvis. En dat is natuurlijk maar heel kort. En op een moment dat ze niks zien, dan zijn we ze kwijt.

[00:11:59.270] - Nathan Veenstra
Dus dat, hou daar rekening mee. Daar wordt namelijk veel te makkelijk op bezuinigd. Het begint met je hosting op het moment dat jij een slecht hostingpakket hebt. Dan heb je trage servers en je moet je bedenken dat elke webpagina wordt, daarvoor worden zeg maar tientallen tot soms zelfs meer dan 100 requests of verzoeken gedaan om informatie op te halen om die pagina te genereren. Als al die tientallen requests dus 10 procent sneller kunnen, moet je nagaan hoeveel sneller je webpagina wordt. Dus op je hosting moet je niet op willen bezuinigen. Je moet zorgen dat die hosting goed genoeg is om snel genoeg te kunnen laden.

[00:12:38.210] - Ria Kaashoek
Ik vind dat een hele mooie tip en wat ik ook vaak zie is weet je ondernemers die dan hun website hebben laten bouwen door de buurman of neefje enz. enz. En dan het eerste wat ik altijd zeg laat je websites omzetten. Laat je website omzetten naar een WordPress website en zorg dat die snel laadt, zorg dat je website goed functioneert. En daar begint al heel vaak dat mensen zeggen ja, maar ik heb er al zoveel tijd in gestopt. Dat is mooi: als je een villa wilt bouwen op een fundering van een chalet... ja dat gaat niet!

[00:13:11.570] - Nathan Veenstra
Klopt. Nou kan het natuurlijk wel zo zijn dat je begint met je chaletje en dat mag hè? Uiteindelijk moeten wij allemaal ergens beginnen als je niet of nauwelijks budget hebt dan kun je niet gelijk die villa kopen, dus ik vind wel een mooie vergelijking die je nou doet. Je kunt natuurlijk ook beginnen met je chaletje en dan in eerste instantie zeggen: daarvanuit ga ik beginnen. Het is een begin en als er wat meer budget komt, dan kan kijken of ik het verder kan uitbouwen. Dus in principe is dat ook niet erg. Maar als je je website echt ziet als een belangrijk onderdeel van je complete marketing, ja, dan moet je daar zeker goed naar kijken.

[00:13:45.260] - Ria Kaashoek
Daar wil ik even op inhaken. Want wat jij zegt Nathan is van "Als ze het zien." Ik vind dat ze dat moeten zien, want dat is echt het allerbelangrijkste onderdeel. En ik ben het helemaal met je eens en ik vind het onwijs fijn dat je dat inderdaad aanvult van dat chaletje. Maar het is wel zo: wat ik heel vaak zie gebeuren is dat ze de fundering leggen. Inderdaad, met chaletje beginnen en dan de villa daar op bouwen, maar nog steeds op de fundering van chaletje omdat ze het zonde vinden dat er al extra muren staan en dat de achtertuin al bewerkt is van die villa en vervolgens wel merken dat het niet helemaal stevig staat, maar het zonde vinden om vervolgens de fundering weer opnieuw te leggen. En ja, op den duur kost dat gewoon de kop.

[00:14:26.420] - Nathan Veenstra
Klopt. Nee, dan moet je uiteindelijk zeggen: We trekken het chaletje naar beneden en we gaan eerst rustig aan bouwen om de villa daadwerkelijk neer te zetten. Mee eens.

Zoekwoorden Vs Zoektermen

[00:14:42.530] - Ria Kaashoek
Zoekwoorden, dat is ook zo'n dingetje. Ik zeg heel vaak tegen mijn klant: waar wil je nu op gevonden worden? Wat is nou jouw zoekterm? Weet je wel? En daar begint het al mee dat ze vaak niet eens weten wat nou hun zoekterm is. Wat is jouw advies daarover?

[00:15:04.790] - Nathan Veenstra
Laten we eerst beginnen, want ik hoor jou twee dingen gebruiken: zoekwoorden en zoektermen. Dat is nou echt even mijn speerpunten. Noem het het liefste zoekterm. Waarom? Als je het hebt over zoekwoorden, dan heb je al gauw de valkuil dat je denkt dat het echt om losse woorden gaat. Als jij een lokale schoenwinkel hebt, dan wil je misschien op 'schoenen' gevonden worden. Ik kan je vertellen: dat gaat je nooit en te nimmer lukken, want daar zijn veel te veel grote spelers die jouw wegblazen. Die losse woorden moet je dus, in dat geval, even laten lopen. Dan kan je dus wat mij betreft in woord combinaties hernoemen. Noem het dan of een zoekwoordcombinatie of een zoekterm. Dat dekt wat mij betreft meer de lading.

Het probleem is namelijk, op het moment dat je het hebt over zoekwoorden, dat gebeurt mij echt veel te vaak; ik doe regelmatig zoektermenonderzoek en daarbij krijg ik inderdaad heel vaak hele losse woorden aangeleverd. Ik krijg soms zelfs echt sfeerwoorden zoals 'gezellig'. Ja, maar het is leuk en aardig dat je een restaurant hebt en je wilt dat het gezellig overkomt. Maar de zoekterm of het woord 'gezellig', daar zoekt jouw klant niet op. Tuurlijk, je kunt beginnen met het losse woord en dan van daaruit gaan door bouwen op verschillende varianten. Welke varianten zijn er dan? Welke bredere zoektermen die wat specifieker worden? Waar kan ik dan mee aan de slag? En dat is wel waar het ook mee begint voor de kleinere websites en de kleinere ondernemers. Ga eerst echt wat specifieker worden. Juist ook dat specifieke is hetgeen waar jij je kracht uit kunt halen. Je moet je niet op massa per se willen richten. Kies je niche, kies je specifieke doelgroep: waar sluit jij op aan? En op moment dat je dat helderder hebt, kun je daar ook veel meer op focussen. En dan is de kans veel groter dat je daar ook op gevonden kunt worden.

[00:17:03.330] - Ria Kaashoek
Ik vind hem echt heel mooi: zoektermen in plaats van een zoekwoord. Maar als ik nou bijvoorbeeld een yogadocente ben, ik noem maar iets en ik wil een pagina maken over mijn diensten als yogadocente. Je hoeft niet helemaal daarop in te tunen hoor maar wat is dan eigenlijk een beetje jouw gedachtegoed of de achtergrond? Waar moet ik aan denken voor de zoektermen van mijn doel of mijn werkzaamheden?

[00:17:43.630] - Nathan Veenstra
Ja, je bent als yogadocent ... Het begint al dat je dat waarschijnlijk niet door het hele land doet. Dus jij bent al lokaal gericht? Dat scheelt al een stukje, dus je kunt je dan al focussen op de lokale vindbaarheid. Dus dan komt die plaatsnaam erbij. Laten we zeggen, je bent yogadocent in Alphen aan den Rijn. Misschien zijn er nog wel twintig of dertig in Alphen aan den Rijn en omgeving, dus dat betekent nog altijd dat de kans om in die top 10 te komen, dat die toch een stukje minder is.

Misschien is het zo dat dat jij je heel erg hebt gericht op een bepaalde vorm van yoga, want volgens mij kun je met yoga ook verschillende kanten op, dus zijn er ook verschillende stijlen of principes in. Dus op moment dat je dat ook nog eens een keer verder kunt specificeren, heb je daarmee dus al veel meer je zoektermen te pakken. Op het moment dat je dat verder gaat duidelijk maken, veel meer specifiek kunt neerzetten: plaatsnaam, niche of verdere specialisatie, zit je al een heel stuk verder en wordt het al een stuk makkelijker om gevonden te worden. En dan krijg je waarschijnlijk dat mensen gaan zeggen: "Ja, maar er wordt nauwelijks op gezocht. Dus leuk en aardig, maar jij kan leuk zeggen van joh: Ik wil daarop gevonden worden."

Ik noem maar wat. Yoga wordt 12 duizend keer per maand op gezocht [hypothese als voorbeeld], ik roep even wat. Ja, maar datis veel interessanter want daar wordt meer op gezocht: 'yoga Alphen aan den Rijn', daar zoeken dan misschien 10 per maand op. Juist leuk, leuk. Maar die 12 duizend. Daar kom je niet in de top 10. Dus dat daar gaat niemand je zien. En die 10, als je daarmee wel in de top 10 komt als dat jou 1 klant per maand op gaat leveren, ben je daar dan tevreden mee? De volumes dat zegt ook niet altijd alles. De focus is teveel geweest, altijd op zoekvolume. "Ja, dit is hoog zoekvolume..!" Maar het zoekvolume zelf zegt niet altijd alles. Dus je moet juist ook in die doelgroep komen. Je wilt specifiek komen waar jouw klanten zitten. En dan heb je een grotere kans ook dat die bezoekers klanten worden.

[00:19:42.690] - Ria Kaashoek
Echt geweldig. Adviseer je dan ook om al die zoektermen, ik weet helemaal niks van yoga hoor maar ik weet dat bijvoorbeeld een vorm is volgens mij tantra yoga. Volgens mij weet ik dat tantra yoga Alphen aan den Rijn. Zou je dan adviseren om dat bijvoorbeeld op één pagina te zetten of op een contactpagina te zetten?

[00:20:07.980] - Nathan Veenstra
Nou ja, kijk, uiteindelijk gaat het er dan weer om, gaan we terug naar waar we het als eerste hebben over hebben gehad: Hoe help je je bezoeker? Wanneer is het voor je bezoeker duidelijk? Het lijkt mij niet iets wat je op een contactpagina zet, omdat; ook daar weer: waarvoor komt iemand op een contactpagina? Om contact op te nemen. Een valkuil die echt nog wel eens gebeurd is dat zo'n contactpagina soms echt teveel wordt opgeleukt. Ik zie soms contactpagina's met een enorme headerafbeelding bovenin, dat ik denk: ja maar wacht even, ik kom niet voor je headerafbeelding op je contactpagina. Ik kom om een formuliertje te zien en om jouw contactgegevens te zien. Heel veel meer hoef je eigenlijk niet op je contactpagina te doen.

Terug naar je vraag: uiteindelijk gaat het er dus dan om, wat kun jij aan informatie geven over, laten we inderdaad even tantra yoga zeggen, hoeveel kun je daarover kwijt? Kun je daar inderdaad een paar honderd woorden over vertellen en waarmee je de bezoeker helpt om te begrijpen waarom ze bij jou moeten zijn of wat het voordeel daarvan is om dat te doen? Dan maak je er dus een pagina over. Uiteindelijk is dat waar het wat mij betreft op neerkomt. Komt nog bij trouwens, dat was ook nog een ding waar ik nog wel even op wilde inhaken:

Kijk, uiteindelijk gaat het soms ook niet alleen om specifiek je concrete aanbod. Soms moet je je ook realiseren- zeker als je het hebt over dienstverlening- dat jij een oplossing biedt voor een probleem. Niet iedereen weet altijd dat ze op zoek zijn naar een specifieke oplossing. Je hebt het in feite over een latente behoefte, zoals dat zo mooi heet. Mensen weten niet altijd dat dat ze bij jou moeten zijn omdat ze lopen met -ik noem maar wat- stress. Yoga is natuurlijk wel een stuk mindfulness, is natuurlijk een stukje aan jezelf werken. Dus je loopt met je met je ziel onder de arm. Of je zit met je lijf wat niet lekker zit of een vol hoofd. Op het moment dat je alleen maar denkt in het aanbieden van je oplossing, dan vergeet je het mensen dat er nog mensen zijn die niet weten dat jij die oplossing biedt voor dat probleem. Dus je gaat ook natuurlijk kijken naar "" Wat zijn de problemen? Wat zijn de vragen van mijn doelgroep waar ik ze mee help?" Ook daar zul je rekening mee moeten houden.

Moet dat allemaal bijvoorbeeld op die ene pagina? Dat hoeft niet per se. Dat zijn dingen die je zelf een beetje moet gaan ontdekken. Het kan ook door dus inderdaad artikelen te gaan schrijven over hoe je dus inderdaad meer rust in je hoofd krijgt met yoga. Dat soort dingen. Dan help je mensen aan informatie. En niet iedereen zal dan direct klant van je worden. Maar uiteindelijk ben je wel top of mind. Word jij wel degene die gezien wordt als de autoriteit op dat gebied; die ze kan helpen met een probleem en weet je, niet iedereen wordt direct klant bij je. Dat hoeft ook niet, dat gaat nooit gebeuren. Dat is ook bij winkels niet zo. Weet je, mensen komen ook eerst even binnen bij een winkel om te kijken wat je hebt en komen pas later misschien een keer terug om iets te kopen. En dat geldt hiermee net zo goed. Geef het antwoord op vragen en help ze met problemen. En zo krijg je ook mensen jouw kant op.

[00:23:24.820] - Ria Kaashoek
Ik lees me maar een heel klein beetje in voor een podcast. Ik doe alles 'on the fly' . Zo ben ik het sterkst, ben ik het beste. Wat ik gewoon heel leuk vind is dat de aanvulling die je geeft en hoe jij past bij mijn denkwijze. Wat ik ook vaak zeg, weet je, al hebben ze het op een verjaardag hebben ze een keer gezien op een verjaardag, heeft iemand over een probleem en zeggen ze ook maar ik heb dit of dat gezien. Dus ik zeg altijd je moet zorgen dat je 'On Top Of Mind' blijft, want iemand anders zal ook weer naar jou refereren.

Wanneer maak je dan een aparte websitepagina? Je hebt bijvoorbeeld een subonderwerp. We hebben yoga bijvoorbeeld algemeen, hebben tantra yoga. Dat is misschien een sub-onderwerp of misschien kunnen we dat nog wel afscheiden? Wanneer maken we dan nu een aparte pagina?

[00:24:31.090] - Nathan Veenstra
Ik ga nu een tip geven wat je een een geheim zou kunnen noemen. Ik hou niet zo van dat "geheime" verhaal. Als ik het weet dan is het geen geheim meer, maar [ik zal ]een tip geven waar ik eigenlijk heel erg naar kijk de laatste tijd is: kijk altijd naar hoe de huidige top 10 voor een bepaalde zoekterm eruitziet. Dus kijk naar; stel dat jij inderdaad zegt: Ik twijfel of ik daar een aparte pagina voor moet aanmaken. Googel zelf maar eens. Ga maar eens kijken wat er in die top 10 staat en vergelijk het met de andere zoekterm waar je met met een pagina op richt. Kijk of die top 10 dan beetje overeenkomt. Als dat niet zo is, dan weet je dat je een aparte website pagina erover kunt maken. Google geeft in feite het antwoord voor je als je er zelf maar even op zoekt.

[00:25:12.460] - Ria Kaashoek
Ja dat is gaaf want ik zoek inderdaad alles op. En wat ik ook nog doe is in het Engels zoeken om nog gewoon ideeën tot me te krijgen.

[00:25:13.380] - Nathan Veenstra
Wat je daarmee doet -in Het Engels loopt het vaak al een beetje voor; heb je de informatie vaak al een beetje voordat de informatie hier in het Nederlands komt. Let wel 15% van de zoekopdrachten die Google maandelijks krijgt is compleet nieuw voor ze, is nog nooit eerder ingevoerd. 15%, iedere maand weer.

[00:25:47.740] - Ria Kaashoek
Nou, dat kan ik bijna niet geloven.

[00:25:50.170] - Nathan Veenstra
Maar dat komt omdat wij telkens weer anders zoeken. Het wordt ook, zoals je waarschijnlijk al weet, steeds meer vragen. Vroeger waren het losse woorden dat was hoe we werkten. Maar mede dankzij de telefoon, waar we onder andere ook gewoon mee kunnen inspreken, wordt het ook steeds meer echt vragen. Dus het is veel minder losse woorden en veel minder standaard, je krijgt meer woordcombinaties maar je krijgt ook nieuwe dingen natuurlijk.

Er zijn natuurlijk altijd weer nieuwe ontwikkelingen, nieuwe producten en nieuwe kennis. Corona is natuurlijk een heel mooi voorbeeld. We zitten nu in juni 2021. Dus laten we zeggen ongeveer anderhalf jaar geleden was Corona nog gewoon een biertje en was het een hotel in Den Haag. En dat was ook wat je in de top 10  zag. Dat hotel stond destijds in de top 10. Als je nu 'corona' intikt. Ik kan je garanderen dat het Corona Hotel er waarschijnlijk nu niet meer in staat, of in ieder geval heel laag. Waarom? Google weet dat mensen die nu op corona zoeken geen interesse hebben in een biertje of in het hotel, maar dat die iets willen weten over het coronavirus. En daar zijn dus ook meer zoektermen bijgekomen.

Want 'Covid-19' daar hebben we anderhalf jaar geleden absoluut nooit op gegoogeld. Daar zijn ontwikkelingen waardoor a dingen echt veranderen en b waardoor er dus inderdaad nieuwe termen bijkomen, nieuwe zoekopdrachten. Je kunt je dus bedenken dat met 'covid' en 'corona', en ook 'vaccinatie' en dat soort dingen, dat er nu steeds meer zoektermen bijkomen. Steeds meer nieuwe andere zoekopdrachten, want mensen willen bepaalde dingen weten.

Links, backlinks en/of interne links?

[00:27:29.030] - Ria Kaashoek
Geweldig. En als je nu gaat kijken naar bijvoorbeeld links. Dat hoor je best wel veel over links en backlinks, gewone links. Kun je helpen ons door de bomen het bos te laten zien?

[00:27:43.040] - Nathan Veenstra
Laten we beginnen met waarom Google links zo waardeert. Google is eigenlijk de eerste zoekmachine geweest die links is gaan meerekenen als een rankingfactor zoals we dat dan noemen. Daarvoor was het eigenlijk alleen maar dat webpagina's werden beoordeeld op hun informatie. Daar komt ook het ouderwetse 'keyword stuffing' vandaan, dat je zo veel mogelijk bepaalde woorden moet gebruiken. Dat hoeft gelukkig allemaal niet meer. Backlinks, dat zijn de links die verwijzen naar jouw website. Die backlinks waren voor Google eigenlijk een soort van bewijs van: ja maar wacht even, als iemand linkt naar jouw website of webpagina, dan moet daar wel relevante informatie staan. Dus het is een soort van stem op je website.

[00:28:27.470] - Ria Kaashoek
Bijvoorbeeld als ik van Van Klik naar Klant en ik zou iets schrijven over SEO en ik verwijs naar Optimus Online, dan is dat een backlink voor jou.

[00:28:35.190] - Nathan Veenstra
Ja, exact. En daarmee geef je aan aan Google: hier staat informatie., relevante informatie over een bepaald onderwerp. Vaak zien ze ook wel welke anker tekst je gebruikt. Dat is dus de tekst waar die link onder staat. Daar kijken ze ook naar. En op die manier telt Google dat als een stem op je website, dus meer backlinks zou in principe meer stemmen moeten zijn. Nou is het wel zo dat toen mensen dat gingen ontdekken, toen werd er natuurlijk wel wat misbruik van gemaakt. En daarom is het niet meer zo dat per se 1+1=2 is als het gaat om links, maar 1+1 kan 3 zijn.

Als ik een link van jou krijg zal dat redelijk mee kunnen tellen denk ik, want ik denk dat jouw website redelijk wat autoriteit heeft. Plus we zitten in een soort van overlappende informatie. We sluiten wel wat op elkaar aan. Dus jouw link zou meer waard kunnen zijn. 1+1 kan dus 3 worden, maar 1+1 kan ook 0,3 worden. Want als jij gewoon linkjes krijgt van websites die nauwelijks relevant zijn aan wat jij doet of die nauwelijks autoriteit zelf hebben omdat dat relatief nieuwe websites zijn, dan zal dat wat minder meetellen. Aan de ene kant kunnen zeggen elke link is er één. Aan de andere kant is het dus zo dat daar dus van alles in meespeelt.

En dat gaat nog veel verder dan dit hoor. Zo speelt bijvoorbeeld ook een rol: Stel dat jij naar mij linkt op een pagina, maar er staan nog 10 links naar anderen toe. Dat betekent dat de waarde van die link wordt verdeeld over al die linkjes op die pagina. Dus hoe minder links op een pagina staan, hoe meer die linkwaarde doorsijpelt naar de ander.

Wat ook nog een belangrijke is, is dat die links zijn voor een zoekmachine ook belangrijk om bijvoorbeeld pagina's te ontdekken die ze nog niet kennen. Want hoe weet een zoekmachine of een bepaalde pagina bestaat? Dat moet je ze vertellen. Hoe komen ze erachter? Nou, bijvoorbeeld omdat er ergens een link staat. Dat kan dus ook op je eigen site. Daarom is het ook belangrijk dat als je nieuwe pagina's, met name ook artikelen publiceert, dat dat dus bijvoorbeeld op je homepagina terechtkomt als nieuw artikel. Dan ziet een zoekmachine: "oh ja, wacht even: hier staat weer iets nieuws. Daar gaan we even nakijken wat daar staat en wat we daarmee moeten gaan doen." De links zijn aan de ene kant dus inderdaad een krachtig signaal. Links kunnen ook echt het verschil maken.

Stel dat jij concurreert met een heel belangrijke concurrent van je en in feite zit je een beetje op hetzelfde level. Jij staat net onder die concurrent op een bepaalde zoekterm. Dan zou het kunnen zijn dat één of twee links net het verschil kunnen maken, waardoor jij dan weer boven je concurrent komt. Dus de link kan daarmee net een extra krachtig signaal zijn.

[00:31:26.900] - Ria Kaashoek
Zou jij actief iets doen om backlinks te krijgen? Of zeg je van: nou Ria niet op focussen en gewoon je ding doen. En als het er is, dan is het er.

[00:31:35.150] - Nathan Veenstra
Het is een beetje dubbel. Kijk aan de ene kant: officieel zegt Google, mag je niks doen om backlinks te gaan krijgen. Je moet ze verdienen zoals zij dat dan zeggen en raden ze je af om dus inderdaad actief met backlinks aan de slag te gaan. Aan de andere kant las ik toevallig van de week nog dat er (ik dacht een van de woordvoerders van Google) die toch een beetje liet weten: dit is een manier om zelf met links aan de slag te gaan. Kijk, uiteindelijk krijg je die niet altijd vanzelf. Je moet altijd je website onder de aandacht brengen, anders krijg je die links niet. Dus er is niet per se heel veel mis met daar wat aan doen.

Aan de andere kant moet je dus wel uitkijken dat je het niet gaat overdrijven en dat je ook niet te veel gaat doen met betalen om ergens een link geplaatst te krijgen. Het kan hè? Ik wil daar niet over oordelen, want het gebeurt. En ook die gekochte links die werken. Officieel zou het niet moeten mogen, maar het werkt, dus op het moment dat jij gaat betalen of moet gaan betalen voor een link dan is het aan jezelf om te bepalen of je je het waard vindt. Dan moet je zelf kijken of dat bedrag dat eraan hangt, of dat voor jou de moeite waard is.

Officieel zou dat een link moeten zijn die officieel niet meetelt voor je SEO. Dat zou een nofollow-link moeten worden. Dat betekent dat je een tag aanhangt (een html-tag) die dus aangeeft: deze link mag niet gevolgd worden, want die hebben we niet op de normale manier verdiend. Maar Google kan natuurlijk niet op je bankrekening kijken en zien dat dat gebeurt is dus toch een beetje een dubbel verhaal. Moet je daar nou wel wat mee. Moet je daar nou niet wat mee?

Maar eindelijk is er natuurlijk niet per se wat mis mee om anderen te benaderen. Om te zeggen: "Luister, ik heb hier iets en dat is misschien wel relevant voor je doelgroep. Je had misschien niet dat zijn omdat in dat artikel te plaatsen, want je hebt het daarover." Een mooi voorbeeld is: ik heb zelf een tool laten ontwikkelen waarmee je je pagina titel en je meta omschrijving kunt checken op de lengte. Waarom? De meeste SEO-plugins die zitten of op een aantal leestekens, terwijl Google pixels gebruikt, of ze geven je te veel ruimte waardoor in de zoekresultaten je pagina met omschrijving of je meta-titel wordt afgebroken. Dan krijg je die puntjes erachter. Ik wilde eigenlijk gewoon een zo betrouwbaar mogelijke manier om te checken of die niet te lang zou worden. Dat miste ik, dus ik heb zelf zo'n tool laten ontwikkelen, heb ik op mijn website geplaatst. En op moment dat dat gelanceerd is, ga ik natuurlijk ook mensen die daarover schrijven benaderen van: "Joh luister je hebt het daar en daarover, ik heb deze tool ontwikkeld. Misschien wil je daar eens naar kijken. Misschien is het aardig om daarna te linken voor je bezoekers."

Social Media en SEO 

[00:34:41.330] - Ria Kaashoek
Nou, dat is mooi, want dat gebeurt nu natuurlijk ook 😉 . Ik zal ook zorgen dat de link naar jouw gratis videoserie: 'Haal meer uit Yoast SEO en andere SEO-plugins' gaat. Ik heb nog een vraagje over social media. Wat vind jij het belang van social media ten opzichte van SEO? En waarom ik dat vraag: ik zocht laatst op een bepaalde zoekterm. en toen kwam ik bij een oud Facebookbericht uit. Ik dacht: hé dat is interessant. Blijkbaar wordt het dus niet heel veel op gezocht dat ik op een Facebookbericht uit kom. En dat is eigenlijk de oorsprong van mijn vraag. Hoe zit het SEO ten opzichte van Sociale Media?

[00:35:44.180] - Nathan Veenstra
Uiteindelijk is het zo dat de Sociale Media zelf niet zo snel zullen bijdragen aan jouw SEO. Als je linkjes krijgt vanaf Sociale Media-berichten of op je eigen Facebookpagina staan links naar jouw website, zal dat in principe qua backlinks niet echt meetellen voor je SEO. Waarom? Het is eigenlijk té gemakkelijk. Je kunt dit zelf bedenken, je kan bij wijze van spreken zelf tig fake profielen aanmaken en dan dagelijks gaan spammen met links naar je eigen website? Dat zou te makkelijk zijn om op die manier links te gaan krijgen en dat dat meetelt voor je SEO.

Uiteindelijk heb je het effect wat je eigenlijk, waar ik het net ook over had, je brengt wel je content onder de aandacht van mensen. Je laat jezelf zien, dus indirect zal het zeker meespelen. Als jij zichtbaar bent op Sociale Media ben je iemand en word je gezien. Op die manier breng je je content onder de aandacht en dat kan je ook links opleveren.

Gaat Google daar iets in doen qua SEO? Nee, dat geloof ik niet. Je kan namelijk ook niet overal aanwezig zijn. Ik heb bijvoorbeeld zelf wat minder met visueel, dus ik zit niet op Pinterest of op Instagram. Dat is niet mijn ding. Zou ik daar voor afgestraft moeten worden omdat ik daar niet zit, maar wel op Twitter en op Facebook en op LinkedIn? Ik weet het niet. En dat geldt voor anderen ook. Weet je, er zijn mensen die gewoon bewust kiezen om überhaupt niet op de Sociale Media te zitten, want dat is te veel voor ze of dat zien ze niet zitten. Zou je daar dan voor afgestraft moeten worden omdat je concurrenten er wel op zitten? Dat die dan hoger komt in Google omdat ie wel op sociale media zit? Nee, dat is niet terecht. Het gaat om jouw webpagina's, het gaat om de content die je daar te bieden hebt en niet om de sociale media. Dus zie het vooral als jezelf profileren en op die manier in ieder geval jezelf onder de aandacht brengen. En zo in ieder geval je content ook weer onder de aandacht te kunnen brengen en daar indirect mogelijk weer links van te kunnen krijgen.

[00:37:47.410] - Ria Kaashoek
Vind Google het fijn dat als je iets plaatst op Social Media je hebt bijvoorbeeld een blogbericht geplaatst op bijvoorbeeld LinkedIn. Ik zie dat bericht, ik klik erop en ik kom op jouw website. Heeft dat nog enig effect voor jouw vindbaarheid of voor de zoekmachines als dat gebeurt?

[00:38:00.610] - Nathan Veenstra
Nee, absoluut niet, want ze zien die clicks wat dat betreft niet.

[00:38:04.210] - Ria Kaashoek
Maar jij heb er wel een bezoeker bij?

[00:38:06.370] - Nathan Veenstra
Ja, een bezoeker. Ook dat is een hardnekkig gerucht, er wordt door mensen gezegd dat dat dus meetelt. Nee, want Google kijkt niet naar jouw bezoeker. Sterker nog, hoe zou Google dat moeten weten? Natuurlijk, bijna iedereen gebruikt Google Chrome en daar zal vast wel wat in bijgehouden worden. En natuurlijk heel veel mensen gebruiken Google Analytics en daardoor wordt er ook data verzameld. Maar het zou niet terecht zijn als mensen die geen Google Analytics gebruiken daardoor posities kwijt zouden raken. Het zou niet terecht zijn als dus bezoekers vanaf Safari, wat bij Apple heel veel gebruikt wordt, niet worden meegeteld . Dat trekt de verhouding weg, dat is niet een heel faire concurrentieveld wat je dan krijgt. Dus dat soort dingen telt niet mee. Kan niet meetellen. Dus ja, weet je. Het is mooi als je daar bezoekers door krijgt en indirect kan het weer wat opleveren maar SEO-technisch gaat het niet worden.

[00:39:10.570] - Ria Kaashoek
Heeft Social Media share buttons nog waarde?

[00:39:13.750] - Nathan Veenstra
Nou dat vind ik een heel interessante vraag, in die zin: ik vraag mij af in hoeverre mensen die dingen nog gebruiken. Überhaupt of ze het gebruiken. Dat begint al, met name bij webshops. Bedoel ga jij op een pagina van een artikel dat je misschien wilt kopen, ga je dat delen met je vrienden? Ga je dat op Facebook zetten?

[00:39:31.780] - Ria Kaashoek
Nee, wat ik wel doe is dat ik het bijvoorbeeld naar mijn zus zou sturen. Ik zeg kijk eens dit is interessant of iets dergelijks. En als ik kijk naar mijn blogartikelen, dan sta ik soms toch nog verbaasd hoeveel shares ik heb op bepaalde artikelen. Daar sta ik zelf verbaasd over en denk: nou die zijn toch wel aardig vaak gedeeld.

[00:39:51.590] - Nathan Veenstra
Nou ja, dat vind ik inderdaad een heel interessante. Vooral met name doe je dat op je smartphone tegenwoordig en bij mij zit op mijn smartphone als ik gewoon zit te browsen zit onderin gewoon een knopje waarmee ik kan delen en daar heb ik helemaal geen share buttons op een webpagina meer voor nodig. Bij mij zit onderin ergens zo'n blokje met een pijltje en als ik daarop klik kan ik het delen op welke manier ik ook wil. Ik vraag me af in hoeverre er dan share buttons nog toegevoegde waarde hebben.

[00:40:20.200] - Ria Kaashoek
Nou, ik denk juist omdat het visueel is en omdat je dan ziet dat je juist dat makkelijker maakt. Denk ik hoor.

[00:40:28.520] - Nathan Veenstra
Dat kan. Maar als het we dan even terugbrengen vooral naar het product waar we het net over hadden. Als jij het wilt delen met je zus, heb je dan de share buttons nodig? Of als je toch wil delen, vind je wel een manier om het te delen met ze?

[00:40:41.620] - Ria Kaashoek
Maar ik denk als ik een share button zou zien, ben ik sneller geneigd om het te delen. Dat is een hele leuke analyse die je nu doet. Ja, ik denk dat ik dan nog sneller geneigd zijn om dat te delen, maar het zou ook kunnen zijn. Kijk, ik ben 50. Het kan zijn dat de jongere generatie is daarmee mee opgegroeid natuurlijk. Dus die zullen misschien de Social Share buttons misschien veel minder gebruiken.

[00:41:08.050] - Nathan Veenstra
Daar heb je best kans van. Ik vermoed zelf dat dat het geval is. Weet je, dan zit er vooral wat mij betreft een groot verschil tussen gewoon goede informatieve artikelen of inderdaad echt een pagina waar je iets koopt.

Google Sitelinks 

[00:41:22.490] - Ria Kaashoek
Ja, ik geloof dat ik het niet eens heb staan op bijna mijn webshoppagina . Als we googelen op een bedrijf in Google en soms zie je dan bijvoorbeeld of je eigen websites staan, of een website van een ander staan en dan zie je hele mooie links staan. Zie je contact staan, zie je blogs staan en eventueel zie je nog andere links staan. Ik zeg heel vaak googel nu eens in een incognitovenster naar jezelf, want dan zie je wat je wat je ziet. Maar de ene ziet dus wel zijn eigen bedrijf met allemaal aparte links eronder en de andere ziet zijn bedrijf dus helemaal niet staan. Kan je daar iets over zeggen? Hoe dat kan of hoe dat werkt?

[00:42:15.180] - Nathan Veenstra
Ja, ik hoor eigenlijk twee dingen: 1. je eigen bedrijf zien en ten tweede hoor ik dan de links eronder. De links eronder dat noemen we de sitelinks. En die sitelinks krijg je als jouw website technisch genoeg goed in elkaar zit. Google een stukje structuur kan begrijpen en de invloed op sitelinks is in de afgelopen jaren een stukje kleiner geworden, met name als je een sitelink hebt. Stel dat je inderdaad Googelt op Van Klik naar Klant en er staat een pagina in die sitelinks heeft die je daar liever niet in hebt. Dat vind ik niet de meest passende. Ja, daar kun je niet zo heel gek veel meer mee.

Een aantal jaar geleden kon je nog in Google Search Console bepaalde pagina's uitsluiten van die sitelinks. Dat is op een gegeven moment weggehaald. Vind ik echt zonde maar goed daar kunnen we niks meer aan doen. Dat is nou eenmaal zo. Je hebt nog wel een klein beetje invloed door te zorgen dat als je naar een bepaalde pagina liever wel terug zou willen zien in de sitelinks, dat je dat met interne links doet. Het is dus dat je intern op je eigen website daar zoveel mogelijk naar die pagina linkt, dit moet je niet doen omdat je dat zo graag wilt. Je moet wel echt nuttige plekken hebben om daar naartoe te linken. Je linkt eigenlijk altijd ergens naartoe omdat het op die manier je bezoeker helpt. Dus daar begint het mee.

Waarom je dan eventueel je eigen website niet ziet? Dat is een heel ander verhaal. Dan is dus de vraag waar googel je op? Googel je op je eigen bedrijfsnaam dan is de kans heel groot dat je er sowieso tussen staat. Is het een wat meer algemene zoekterm, ja dan wordt het even een ander verhaal. Dan ga je kijken naar: is jouw website per pagina , homepagina wel goed genoeg geoptimaliseerd voor die bepaalde zoekterm?

[00:44:03.330] - Ria Kaashoek
Nathan, hoe kan jij bedrijven helpen met hun en SEO?

[00:44:12.210] - Nathan Veenstra
Dat gaat op heel veel verschillende manieren. En zoals ik al zei begon ik ooit met teksten. Ik doe nog steeds wel wat met teksten, maar dan werk ik copywriters die het schrijfwerk doen, ik een stuk eindredactie en SEO erbij. Wat een veel groter verhaal dan alleen teksten, ook omdat teksten in feite een middel zijn, maar wel een heel belangrijk middel. Je moet niet onderschatten hoeveel impact je kunt hebben met de woorden die je gebruikt. Dus teksten, maar dat is echt wel een vrij uitgebreid verhaal wat we daarbij doen. Ik doe zoektermenonderzoeken regelmatig, of dat nou voor bureaus is of voor individuele klanten. Ik geef (SEO-)adviezen.

Ik heb echt SEO-samenwerkingen met klanten waarmee ik maandelijks de SEO oppak en dan kijk ik naar: wat gaan we doen? Hoe kunnen we jouw website verder verbeteren of verder vindbaar te maken? Ik gaf altijd al trainingen en dat was altijd een beetje een los vast. Ik vond het leuk om te doen. Echt geweldig. Maar het zat wel heel erg hard werken om daar deelnemers voor te krijgen en ik was al bezig om dat online neer te zetten. En ik ben uiteindelijk door de corona, nou ja, wat meer gedwongen wil ik niet zeggen, maar het was wel een extra zet om die online cursussen wat verder uit te werken en ook echt op te zetten. Er zijn nu 3 cursussen die ik inmiddels online heb staan. Daar komt nog een vierde sowieso aan. Dus ik ben bezig met cursussen waarbij ik vooral de focus heb op -ook hier weer,-eigenlijk wel wat meer de niche. Ik heb dus bijvoorbeeld voor vertalers, en dat is ook echt wel een doelgroep waar ik wat mee heb op het moment, 'SEO voor vertalers'. Vertalers die zijn ook wel belangrijk om hun steentje bij te dragen als het gaat om vertalen als ze hun vertaling als ze websites vertalen. We hebben het ook even over Yoast gehad. Eigenlijk de SEO-plugins Yoast is wel de grote naam, dus dat is officieel wel de focus geweest naar SEO-plugins algemeen. Dat wordt heel erg onderschat namelijk. Heel veel mensen hebben denk ik wel een plugin en dan gaat het allemaal wel goed. Bijna niemand gebruikt zo'n SEO-plugin echt optimaal. Dat is het bijzondere. Je kan er vaak zo verrekte veel meer mee dan dat je denkt. Echt waar. Ik heb zelf, toen ik dus verder ben gegaan om die cursus te ontwikkelen, ben ik daar ingedoken en heb ik dingen ontdekt waarvan ik dacht verrek, weet je, je kan zoveel meer met zo'n SEO-plugin dan alleen die groene, oranje en rode bolletjes die erin zitten.

[00:47:07.310] - Ria Kaashoek
Ja, geweldig. Ik zal in ieder geval een link plaatsen naar je tool. Hoe heet je tool?

[00:47:17.490] - Nathan Veenstra
De SERP Snippet Preview Tool. SERP is de Search Engines Result Page, dat is dus de zoekresultatenpagina. Het gaat over de snippet. De snippet is de vertoning van jouw websites of jouw webpagina in de zoekresultaten. Preview; dus je kunt kijken hoe die eruit ziet. Allereerst kun je daar gewoon een URL van een pagina inzetten en daarmee die data ophalen, dan laten zien wat er nu staat en hoe dat weergegeven wordt maar je kunt ook als je zelf een nieuwe wilt schrijven, kun je die erin zetten om te kijken of die niet te lang worden.

[00:47:51.660] - Ria Kaashoek
Top top! En je hebt een gratis videoserie. En link ik ook naar toe. En dat is ook een SEO gratis videoserie toch?

Haal meer uit Yoast SEO plugins (en andere SEO plugins) in 5 gratis video's


[00:48:00.870] - Nathan Veenstra
Ja, dat is in principe een introductie voor de Yoast SEO-plugin cursus, waarbij ik ook aangeven dat het niet alleen om Yoast gaat. In feite zijn de meeste SEO-plugins vrijwel identiek qua werking, dus dat gaat inderdaad over de SEO-plugins en wat je daaruit kunt halen.

[00:48:18.360] - Ria Kaashoek
Geweldig! Mag ik je ontzettend bedanken Nathan, voor dit echt super leuke, interessant en waardevol gesprek. Ik denk dat je heel veel mensen heel erg hierbij geholpen hebt.

[00:48:30.450] - Nathan Veenstra
Ik vond het hartstikke leuk. Ik doe dit soort dingen heel erg graag. Vind echt heel leuk. Je stelt mooie vragen waar ik heel mooi wat mee kan doen, dat is echt leuk. Dank je wel ook dat je mij hebt uitgenodigd.

[00:48:42.580] - Ria Kaashoek
Nou, mochten er vragen zijn of ik nog op een of andere manier vragen binnenkrijg, dan zal ik het hieronder plaatsen en zal ik natuurlijk aan Nathan vragen. Ik denk dat het hier niet bij stopt Nathan. Wordt vervolgd. Dankjewel!

[00:49:00.760] - Nathan Veenstra
Dankjewel ook.


  • Nathan zegt geen onzin 😉 Heb het hele gesprek geluisterd en dit is gewoon goede informatie over SEO. Waar andere specialisten nog wel eens de mist in gaan is dat ze zeggen dat social media direct invloed heeft op vindbaarheid in zoekmachines. Als je dit test in de praktijk dan is er inderdaad geen direct verband (wel indirect, maar dat is een langer verhaal) Leuk interview!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
  • Nathan zegt geen onzin 😉 Heb het hele gesprek geluisterd en dit is gewoon goede informatie over SEO. Waar andere specialisten nog wel eens de mist in gaan is dat ze zeggen dat social media direct invloed heeft op vindbaarheid in zoekmachines. Als je dit test in de praktijk dan is er inderdaad geen direct verband (wel indirect, maar dat is een langer verhaal) Leuk interview!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Ria!'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring

    Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Ria!'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyerklaring.

    FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

    AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

    Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

    AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

    OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.