Wat is e-mailmarketing? Een complete uitleg van deze ijzersterke strategie
Wat is emailmarketing? Een complete uitleg van deze ijzersterke strategie

Wat is e-mailmarketing? Een complete uitleg van deze ijzersterke strategie

Wat is e-mailmarketing nu eigenlijk. Wanneer zet je het in en waarom? Voor wie is het interessant en wat moet je doen om het voor je te laten werken? Dagelijks krijg ik hier veel vragen over. Daarom dit artikel over de wondere wereld die e-mailmarketing heet. Na het lezen hiervan wil jij nog maar één ding, e-mailmarketing zo snel mogelijk binnen jouw bedrijf implementeren zodat je succes en omzetgroei niet langer hoeven te wachten. 
Dus ‘Let’s go!’ 

Wat is e-mailmarketing nu eigenlijk?


Een goede definitie van e-mailmarketing is deze:

“e-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm is het verzenden van nieuwsbrieven (die je overigens nooit zo noemt ?) en product mailings. Ook automatische e-mailopvolg (follow up) campagnes vallen hieronder”.

Met e-mailmarketing bereik je op een relatief eenvoudige manier een grote groep mensen in een keer. Daarmee is e-mailmarketing een zeer krachtige marketingtool en hét middel om een band met je lezers op te bouwen. Ook wanneer je nieuwe leads (naam- en e-mailadressen) wilt verzamelen of meer verkopen wilt genereren, is e-mailmarketing een uitkomst.

Het belangrijkste en meest waardevolle component van e-mailmarketing is de lijst met e-mailadressen. Hoe je deze lijst vult, lees je verderop in dit blog.


Waarom zou je aan e-mailmarketing 'doen'...?


Ik onderscheid altijd 2 doelen:

  • Het vergroten van de klantloyaliteit
  • Het versterken van je Know-Like-Trust factor

Wat je wilt, is on top of mind komen of blijven bij jouw ideale potentiële klant. 
Je wilt de mensen die al op jouw e-maillijst staan graag klant maken. 
En de mensen die al klant zijn, wil je op de hoogte houden van updates, nieuwe informatie, ontwikkelingen, diensten of producten die voor hen interessant zijn.
 
Met e-mailmarketing bereik je op een eenvoudige, snelle en goedkope manier een groot aantal mensen persoonlijk. Het resultaat van hiervan is meetbaar.

 

De 4 stappen die bijdragen aan succesvolle e-mailmarketing


De volgende vier stappen zijn cruciaal. 

1

Verzamelen van e-mailadressen

De basis van e-mailmarketing is het daadwerkelijk hebben /verzamelen/ krijgen van e-mailadressen. Je kunt nog zulke geweldige plannen hebben om klanten te benaderen maar zonder e-maillijst heb je er niets aan.

Gegevens van jouw potentiële klant komen op jouw lijst als jij ze een slim, aantrekkelijk, super waardevol en meestal gratis “iets” aanbiedt in ruil voor hun e-mailadres.

Dit “iets” wordt een digitale weggever genoemd, ook wel een lead magnet. Deze weggever moet eenvoudig te begrijpen én nuttig zijn. Ik zeg altijd: jouw ideale/potentiële klant zou ook voor deze waardevolle en interessante content willen betalen. Welke vormen van digitale weggevers er zijn en hoe je deze maakt, lees je hier.

Tips!

  1. Maak verschillende digitale weggevers zodat jij kunt meten welke het meest perfect is voor jouw potentiële klant. 
  2. Een inschrijfformulier voor je digitale weggever onderaan je website of aan de rechterkant levert over het algemeen weinig nieuwe e-mailabonnees op. Wil jij je e-maillijst sneller laten groeien? Kijk eens naar deze tool om je website om te toveren tot een leadgeneratie machine.. #succesverzekerd ? . 
2

Gebruik de juiste e-mail tool

Een ESP (Email Service Provider) maakt het mogelijk dat mensen zich bij je inschrijven. In marketing land wordt dit een 'opt-in' genoemd. Na inschrijving kun jij ze e-mails sturen. 

Er zijn heel veel aanbieders. De verschillen zitten met name in de functies en de kosten. Verdiep je goed in de mogelijkheden en kies een tool die bij je past.

De meest bekende, veel gebruikte én enorm krachtige tool is Activecampaign. Als je mij al wat langer volgt, dan weet je dat ik een enorme fan ben van dit programma. In dit artikel leg ik je uit waarom dit is. 

Tip: In mijn gratis ActiveCampaign training, leer ik je stap voor stap alle onderdelen door middel van 22 'over mijn schouder meekijken' trainingsvideo's !

3

Stuur je e-mail abonnees altijd waardevolle informatie

Zorg dat je (opvolg) mails relevant en persoonsgericht zijn zodat je e-mailabonnees je e-mails blijven openen. Pas wanneer jij via jouw gratis waardevolle content de Know-Like-Trust (dus een duurzame relatie) met je e-mailabonnee opbouwt, kun je actief starten met relevante aanbiedingen. 

Tips!

  1. Schoon regelmatig je e-maillijst. Bijvoorbeeld wanneer een abonnee drie maanden je e-mails niet geopend heeft. Zo blijft je e-maillijst up to date en voorkom je dat je e-mailserviceprovider je mailings op de spamlijst zet. 

  2. Zorg altijd voor een sterke call to action, die je lezer aanspoort de volgende stap te nemen. Een call to action (CTA) is een afbeelding, button en/of tekst die je bezoeker aanzet om onmiddelijk een specifieke actie uit te voeren. De 'actie' die je jouw e-mailabonnee wilt laten doen, kan van alles zijn: contact opnemen, een gratis gesprek inplannen, een dienst kopen. Call to actions zijn dan ook vaak knoppen en teksten als: 'Bestel Nu', 'Bekijk Nu', 'Gratis Downloaden' of 'Neem Nu Contact Op' 
4

Blijf actief bouwen aan je maillijst

Dit doe je op verschillende manieren. Door het delen van bijvoorbeeld waardevolle en interessante blogberichten waardoor mensen meer willen lezen, gekoppeld aan een mogelijkheid tot inschrijven op je e-maillijst. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel ‘5 tips om een e-maillijst op te bouwen’.


voor wie is e-mailmarketing interessant...?

E-mailmarketing is voor iedere organisatie en bedrijf interessant, groot of klein. De doelstelling is: communiceren met je doelgroep en daar is e-mailmarketing uitermate geschikt voor ?.

pinterest wat is emailmarketing? Een complete uitleg van deze ijzersterke strategie


De 5 vormen van e-mailmarketing

  1. Generieke nieuwsbrieven
    Dit is één van de bekendste vormen van een e-mailmarketing. Hiermee houd jij bijvoorbeeld je e-mailabonnees eens per week op de hoogte van het laatste nieuws, wat er speelt op jouw (of hun) vakgebied en overige belangrijke informatie voor jouw abonnee.}
  2. Éénmalige acties
    Een flashsale of een tijdelijke actie, communiceer je via e-mailmarketing
  3. Transactionele e-mails
    Dit zijn e-mails die je verzendt om een aankoop, aanmelding of registratie te bevestigen
  4. Event driven e-mails
    Dit zijn e-mails die je verstuurt naar aanleiding van een speciale gebeurtenis (in relatie met jouw e-mail abonnee of klant), zoals bijvoorbeeld: een welkomst e-mail, verjaardag mail enz.
  5. Automatische campagnes
    Naast een nieuwsbrief kun je ook geautomatiseerde campagnes inzetten. Dit zijn automatische opvolg (follow up) e-mails relevant aan waarvoor jouw bezoeker zich heeft ingeschreven op je e-maillijst.

6 redenen waarom e-mailmarketing een fantastische toevoeging op je bestaande marketing is

  1. Het is kosten efficiënt want buiten de e-mailmarketing software betaal je geen kosten voor het vesturen van e-mails.
  2. E-mailmarketing is goed meetbaar (je hebt onder andere inzicht in de effectiviteit, openingsratio, aantal keren dat er op een link geklikt is en wie zich bijvoorbeeld heeft uitgeschreven)
  3. Je plant e-mails in zodat je doelgroep op een specifieke datum of na een specifieke periode een e-mail ontvangt
  4. Je spreekt de abonnee persoonlijk aan met de gegevens die hebt. Zoals bijvoorbeeld het gebruiken van de voornaam in de aanhef, verjaardagskaart/bericht versturen zodra er een geboortedatum bekend is of een aanbieding sturen op basis van geslacht
  5. Email marketing heeft een hoge ROI.
    
ROI staat voor Return On Investment en geeft de verhouding weer tussen investeringen en opbrengsten. Het rendement van jouw investering kan zowel negatief als positief zijn. Wat als ik je vertel dat uit ieder geïnvesteerde euro, je er ruim veertig (!!) voor terug kunt krijgen?
    Uit onderzoek van Litmus blijkt dat e-mail marketing een gigantische Return On investment heeft. Voor elke €1 die er geïnvesteerd wordt, krijgen bedrijven ruim € 38 voor terug. Dit is de kracht die e-mail marketing heet. 
  6. Naast je website is e-mailmarketing het enige waar je écht controle over hebt. Jij bent de baas van je eigen mailinglijst (tip: download regelmatig jouw contactenlijst uit je email software). Je kunt zelf bepalen, wanneer, aan wie en hoe vaak je een e-mail stuurt. Statistieken wijzen uit dat ruim 80% van je bezoekers niet meer terugkeren naar je website. Daarom is het zo goed om op verschillende manieren onder de aandacht te blijven bij jouw ideale en potentiële klant/bezoeker.


2 belangijke items bij e-mailmarketing

Voor e-mailmarketing gelden strenge wetten en regels. Belangrijk is dat de mensen expliciet toestemming hebben gegeven om e-mails van jou te ontvangen. Van toepassing zijn de:



En nu?


Super, je bent tot hier gekomen met lezen ?.


Ik kan mij voorstellen dat je de extra informatie voor later bewaart. Daarom hieronder nog even op een rijtje waar je aanvullende kennis vindt.


Je las een blogbericht van Van Klik naar Klant, de website voor succesvol online zakendoen.
Ik ben Ria Kaashoek. ​Onderneemster in hart en nieren. Ik leef volgens de mentaliteit: mouwen opstropen en aanpakken

Reageren op deze blog vind ik onwijs leuk en delen is helemaal te gek! 

Samen aan de slag?

Power Hour - voor prangende vraagstukken over je website en online marketing
- Strategiemiddag - in één middag op de rit met je online marketing (plan)
- Online Marketing Academie - In 9 stappen je online business succesvol realiseren, optimaliseren en/of automatiseren

En verder
Wie is jouw partner in crime?

Online Marketing Stappenplan
>
Scroll to Top